ثبت نام صندوق ذخیره فرهنگیان

  • ۳ آبان ۱۴۰۲
  • ۱۷ فروردین ۱۴۰۰
  • ۱۳۳ نظر
  • ۶۷۶۵ مشاهده
صندوق ذخیره فرهنگیان

صندوق ذخیره فرهنگیان طرحی بود که در سال ۱۳۷۳ و با هدف افزایش رفاه و ارتقا معیشت جامعه فرهنگیان، افتتاح شد. عملکرد این صندوق در طول زمان فراز و نشیب‌های بسیاری داشت و همیشه خبرساز بود. این روزها نیز اخباری مبنی بر عرضه صندوق ذخیره فرهنگیان در بورس منتشر شده است. در ادامه جزئیات این موضوع را به صورت کامل بررسی خواهیم کرد.


آن‌چه در این مقاله می‌خوانید:

صندوق ذخیره فرهنگیان چیست؟

پیش از بررسی فرآیند پذیرش صندوق ذخیره فرهنگیان در بورس، لازم است کمی با تاریخچه این صندوق آشنا شویم تا دریابیم سهام فرهنگیان تا چه حد می‌تواند آسایش و امنیت خاطر اعضای صندوق را فراهم کند. فرهنگیان بخش بزرگی از بدنه کارمندان دولت را تشکیل می‌دهند که وظیفه تربیت نسل جدید و آینده‌سازی تا حدود زیادی بر عهده آن‌ها است. دولتمردان نیز می‌دانند که افزایش رفاه و ارتقا معیشتی فرهنگیان نقش مهمی در سلامت جامعه دارد. صندوق ذخیره فرهنگیان با همین هدف و در اواخر سال ١٣٧٣ بر اساس تبصره ۶۳ برنامه دوم توسعه تاسیس شد.
قرار بر این بود که هر یک از فرهنگیان در صورت تمایل به عضویت در صندوق، حداکثر تا سقف ۵ درصد از حقوق ماهیانه خود را به این صندوق واریز کند و دولت نیز معادل مبلغ واریزی، به صندوق کمک کند. صندوق ذخیره فرهنگیان طبق قانون اجازه دارد برای سرمایه‌گذاری، مشارکت یا عاملیت در حوزه‌های بانکی، تولیدی، خدماتی، تجاری، مالی، عمرانی، فرهنگی و … اقدام کند و از این طریق منافع اقتصادی فرهنگیان را تامین کند.

عضویت در این صندوق مزایای بسیاری برای فرهنگیان دارد. آن‌ها علاوه سهم واریزی خود و مبلغ واریزی دولت، از سود هر دوی این مبالغ هم بهره‌مند می‌شوند. به علاوه، صندوق و شرکت‌های تابع آن تسهیلاتی مانند بیمه شخص ثالث اقساطی، تورهای مسافرتی اقساطی، خودرو لیزینگی و … را نیز ارائه می‌دهند اما در نهایت هدف اصلی صندوق ذخیره فرهنگیان، این است که دارایی معلمان را سرمایه‌گذاری کند و بخشی از دغدغه مالی دوران بازنشستگی آن‌ها را از محل این صندوق تامین کند.

مزایای عرضه صندوق ذخیره فرهنگیان در بورس چیست؟

با توجه به مواردی که پیش از این اشاره کردیم، تعداد بسیاری از فرهنگیان به عضویت این صندوق درآمدند و گردش مالی آن در طول زمان افزایش یافت. متاسفانه ساختارهای اشتباه و نظارت‌های نامناسب، باعث شد در سال‌های گذشته تخلفاتی در این صندوق رخ دهد. با توجه به این تاریخچه کوتاه، مشخص می‌شود که عرضه صندوق ذخیره فرهنگیان در بورس چه مزایایی می‌تواند داشته باشد.

شفاف‌سازی، مهمترین هدف از بورسی شدن شرکت‌های زیرمجموعه صندوق فرهنگیان است. سازمان بورس بر عملکرد و گزارش‌های شرکت‌های بورسی، نظارت کامل دارد. شرکت‌ها هم وظیفه دارند گزارش‌های خود را به صورت شفاف منتشر کنند و سهامداران به راحتی و به صورت آنلاین می‌توانند به این گزارش‌ها دسترسی داشته باشند.
پذیرش صندوق ذخیره فرهنگیان در بورس، وابسته به اصلاحات ساختاری بود و سازمان بورس قوانین سخت‌گیرانه‌ای در این مورد دارد. پس از پذیرش شرکت‌ها نیز نظارت‌های دقیقی بر عملکرد زیرمجموعه‌های این صندوق اعمال خواهد شد. نکته مهم دیگر ارزش‌گذاری دارایی‌های صندوق است. در بورس ارزش روز دارایی‌ها به صورت دقیق و موشکافانه محاسبه می‌شود و فرایندی متفاوت با حسابداری دفتری دارد. پس از تعیین ارزش واقعی دارایی‌ها، به هر معلم با توجه به امتیازی که دارد، مقداری سهام تعلق می‌گیرد.

عرضه صندوق ذخیره فرهنگیان در بورس چگونه صورت می‌گیرد؟

طبق گفته‌های مدیر عامل صندوق فرهنگیان، تلاش بر این است که زیرمجموعه‌های صندوق به بورس وارد شوند. دو شرکت ماشین سازی اراک و ایران ارقام که زیرمجموعه صندوق هستند پیش از این بورسی شده بودند. بیمه معلم و شرکت بازرسی مهندسی و صنعتی نیز به مرور در بورس پذیرفته شدند. علاوه بر آن، پذیرش اولیه پتروفرهنگ در فرابورس هم انجام شده است.

در مرحله بعدی شرکت ساختمانی معلم و سپس شرکت سرمایه‌گذاری فرهنگیان وارد بورس خواهند شد. این سه شرکت هلدینگ‌های اصلی صندوق به شمار می‌روند و ۹۹ درصد از دارایی‌های صندوق را در اختیار دارند. هدف این است که ظرف مدت کوتاهی، هر سه آن‌ها در بازار بورس پذیرفته شوند.

سهام صندوق ذخیره فرهنگیان چگونه در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد؟

صندوق ذخیره فرهنگیان چیست

قرار بر این است که سهام به صورت واحدها یا یونیت‌های قابل صدور و ابطال در اختیار فرهنگیان قرار گیرد. زمانی که یک معلم قصد خروج از صندوق داشته باشد، امتیازات او محاسبه می‌شود و به میزان متناسب یونیت یا واحد سهام فرهنگیان به او ارائه خواهد شد.
فرهنگیان می‌توانند به سه روش از سهام خود استفاده کنند:

  • یونیت‌ها را به قیمت روز در بازار بفروشند و وجه نقد دریافت کنند.
  • سهام خود را به عنوان یک سرمایه‌گذاری نگه دارند.
  • یونیت‌ها را در اختیار بیمه معلم قرار دهند و در زمان بازنشستگی از بیمه معلم حقوق مکمل دریافت کنند.

نحوه ثبت کد بورسی در صندوق ذخیره فرهنگیان چگونه است؟

برای دریافت سهام صندوق ذخیره فرهنگیان ابتدا لازم است کد بورسی دریافت کنید و کد خود را در این صندوق ثبت کنید. ثبت کد بورسی صندوق ذخیره فرهنگیان از دهم اسفند ۱۳۹۹ آغاز شد و آخرین مهلت آن نیز تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۰ اعلام شده است. فرهنگیان شاغل و افرادی که بعد از سال ۱۳۹۵ بازنشسته شده‌اند، می‌توانند به وبسایت موسسه به آدرس www.szf.ir و قسمت صورت وضعیت اعضا مراجعه کنند و در بخش مشخصات پرسنلی، کد بورسی خود را وارد کنند.

با مراجعه به سامانه آگاه اکسپرس می‌توانید تمامی مراحل ثبت نام، احراز هویت و دریافت کد بورسی را به سرعت و کاملا آنلاین انجام دهید. برای احراز هویت نیز می‌توانید از روش‌های آنلاین استفاده کنید یا به صورت حضوری به دفاتر پیشخوان منتخب یا شعب کارگزاری آگاه در سراسر کشور، مراجعه کنید. چند روز پس از تکمیل فرایند ثبت نام و احراز هویت، کد بورسی به شماره ثبت‌شده در سجام، پیامک می‌شود و می‌توانید آن را در سامانه صندوق فرهنیگان وارد کنید.


سخن آخر

پذیرش صندوق ذخیره فرهنگیان در بورس می‌تواند یک خبر خوب برای تمامی اعضای این صندوق باشد. نظارت‌های دقیق سازمان بورس و شفافیت اطلاعات در این بازار، مانع بروز تخلفات می‌شود و نحوه ارزش‌گذاری شرکت‌ها در بازار بورس، منجر کسب سود بیشتر برای معلمان گرامی خواهد شد. فرهنگیان برای ثبت کد بورسی خود در سامانه صندوق تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۰ فرصت دارند و افرادی که تا به حال کد بورسی دریافت نکرده‌اند، می‌توانند از طریق سامانه آگاه اکسپرس به سادگی و در سریع‌ترین زمان ممکن، کد بورسی خود را دریافت کنند.

ثبت کد بورسی در صندوق ذخیره فرهنگیان


سوالات متداول

۱- صندوق ذخیره فرهنگیان چیست؟

صندوق ذخیره فرهنگیان طرحی بود که در سال ۱۳۷۳ و با هدف افزایش رفاه و ارتقا معیشت جامعه فرهنگیان، افتتاح شد. مراحل پذیرش این صندوق در بازار سرمایه تکمیل شده است و فرهنگیان می‌توانند واحدهای خود را با وارد کردن کد بورسی در سامانه صندوق، دریافت کنند.

۲- چگونه در صندوق ذخیره فرهنگیان ثبت نام کنیم؟

پس از پذیرش این صندوق در سازمان بورس، اعضای این صندوق می‌توانند با دریافت کد بورسی و تعریف آن در وبسایت صندوق، مدیریت واحدهای خود را بر عهده بگیرند.

 

133 پاسخ به “ثبت نام صندوق ذخیره فرهنگیان”

  1. امیر گفت:

    بسیار خوب

    ۶
  2. مصطفی گفت:

    مرسی بابت مطالب آموزنده ای که میزاریم

    ۵
  3. بلال یوزباشی گفت:

    مطالب آموزنده ای دارید ممنون

    ۵
  4. بلال یوزباشی گفت:

    عالی بود

    ۶
  5. فرزاد گفت:

    تشکر از مطالب خوب و آموزنده

    ۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

عدد را وارد کنید:

1 2 3 25