ثبت سفارش و خرید خودرو در بورس کالا

  • ۱۹ دی ۱۴۰۱
  • ۱۸ دی ۱۴۰۱
  • ۳۲ نظر
  • ۱۰۹۳ مشاهده

در این ویدئو به آموزش نحوه خرید خودرو از بورس کالا خواهیم پرداخت. پیش از آشنایی با مراحل خرید خودرو باید از برخی نکات ضروری اطلاع پیدا کنید. اولین نکته مربوط به مبحث قیمت‌گذاری است. همانطور که می‌دانید قیمت پایه توسط فروشنده یا نهاد قانونی تعیین می‌شود. توجه کنید که معامله حتما روی قیمت پایه انجام نمی‌گیرد. زمانی که تقاضا کمتر از عرضه باشد قیمت معامله روی قیمت پایه بسته می‌شود. از طرف دیگر در صورتی که تقاضا بیشتر از عرضه باشد روی قیمت خودرو رقابت صورت می‌گیرد. در نهایت محصولات عرضه شده به خریدارانی که قیمت بالاتری پیشنهاد می‌دهند تعلق می‌گیرد.

نکته دوم مربوط به میزان پیش‌پرداخت است. هر دو طرف معامله در بورس کالا باید مبالغی را برای تضمین انجام معامله و پوشش ریسک نکول پرداخت کنند. این مقدار برای خریدار درصدی از قیمت پایه در نظر گرفته می‌شود و باید پیش از ثبت سفارش در حساب وکالتی وی موجود باشد. نکته آخر مهلت زمان ثبت سفارش است. با توجه به تاریخ و ساعت هر معامله یک مهلت زمانی برای ثبت سفارش مشخص و اطلاعات مربوط به آن از طریق درگاه‌های ارتباطی کارگزاری آگاه به مخاطبین اعلام می‌شود. بعد از کسب اطلاعات مورد نیاز باید در مهلت زمان مجاز ثبت سفارش به سامانه آنلاین بورس کالای کارگزاری آگاه به آدرس Agah.Ebgo.ir مراجعه کنید.

با مراجعه به این سایت پس از وارد کردن اطلاعات کاربری خود وارد سامانه آنلاین کارگزاری آگاه خواهید شد. برای ثبت سفارش خودرو در این سامانه به بخش «خرید از بورس» و قسمت «خرید خودرو» مراجعه کنید. با این کار اطلاعیه عرضه تمام خودروهای عرضه شده در بورس کالا به شما نمایش داده می‌شود. بعد از مطالعه و بررسی اطلاعات ارائه شده در خصوص خودروی مورد نظر خود گزینه «ثبت سفارش اولیه» را انتخاب کنید. سپس در بخش «تعداد سفارش» تعداد خودروهایی که قصد خرید آن‌ها را دارید درج کنید. پس از طی کردن این مراحل قیمت مورد نظر خود را در کادر مربوطه وارد کنید. سپس تعداد خودرو درخواستی و میزان پیش‌پرداخت مورد نیاز برای معامله به شما نمایش داده می‌شود. لازم به ذکر است که این مبلغ باید در حساب وکالتی شما موجود باشد. بعد از زدن تیک‌ها و انتخاب گزینه «قبول قوانین و مقررات و ثبت نهایی» سفارش اولیه شما انجام می‌شود. دقت کنید که پس از تایید نهایی سفارش امکان ویرایش آن وجود ندارد و تنها می‌توانید سفارش خود را حذف کنید.

32 پاسخ به “ثبت سفارش و خرید خودرو در بورس کالا”

  1. صابر گفت:

    با سلام
    من در تاریخ ۱۴۰۱/۱۱/۲۲ واسه خودرو تارا دستی ثبت سفارش زدم و در تاریخ ۱۴۰۱/۱۱/۲۳ ساعت ۱۹/۳۰ تکمیل وجه پایه در حساب وکالتی داشتم و تاریخ کشف قیمت ۱۴۰۱/۱۱/۲۵ می باشد آیا من تایید نهایی واسه کشف قیمت میشم چون تا حالا ثبت نهایی نشدم چون من قبل اینکه تکمیل وجه پایه بکنم ثبت سفارش زدم خواهشن راهنمایی کنید

    ۱
    • کارشناس 1093 گفت:

      سلام
      دوست عزیز
      شما تا ساعت ۱۷ روز دوشنبه (۱۴۰۱/۱۱/۲۴)فرصت دارید تا سفارش خودتون رو ثبت کنید.
      همچنین برای ثبت سفارش حتما باید به میزان قیمت پایه، حساب وکالتیتون شارژ شده باشه.
      شایان ذکر است شما می تونید سفارشتون رو ثبت کنید ولی می بایست قبل از ساعت ۱۷ تاریخ ۱۴۰۱/۱۱/۲۴ حسابتون رو شارژ کرده باشید تا سفارشتون روز عرضه ارسال بشه.

      ۰
    • Ahmad گفت:

      سلام .من حساب وکالتی امروز معرفی کردم ولی هنوز پیامک تایید بانک از کار گذاری برام نیومده مبلغ رو هم واریز کردم به حساب میتون امروز سفارش خودرو بزارم ؟

      ۰
      • کارشناس 2204 گفت:

        سلام دوست عزیز. عدم ایجادو تایید حساب وکالتی به‌منزله عدم ورود به معاملات است. درحال حاضر تایید حساب وکالتی ۲ روز کاری زمان بر است. . جهت بررسی با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۴۰۰۴ تماس بگیرید.

        ۰
  2. عرفان مرادی گفت:

    سلام .اگر من ثبت ثفارش با قیمت باز و انتخاب کنم یعنی کارگزاری از طرف من قیمت میده؟

    ۳
    • کارشناس 1093 گفت:

      سلام دوست عزیز

      مشکلی برای ثبت سفارش با قیمت باز وجود نداره اما توجه داشته باشین که این امر به معنی خرید قطعی برای شما نیست.همچنین در ارتباط با قیمت باز، به دفعات و در درگاه های مختلف اعلام شده در صورت انتخاب قیمت باز ممکن هست خرید برای شما با قیمتی انجام بشه که شما مایل به خرید با اون قیمت نباشید و یا حتی بالاتر از قیمت بازار باشه. به همین خاطر تاکید بر این بوده که مشتریان حتما قیمت رو خودشون مشخص کنن.

      ۳
  3. محمد گفت:

    الان من ثبت نام کردم در بورس کالا پیامک مبنی بر این که اطلاعات شما ثبت شد و کد بازار فیزیکی برام فرستادن. ولی نام کاربری و رمز جهت ورود ارسال نشده آیا روند طبیعی همینه ؟

    ۰
    • کارشناس 1159 گفت:

      با سلام دوست عزیز، این موضوع نیاز به بررسی داره. شما می تونید با شماره تماس ۰۲۱۹۱۰۰۴۰۰۴ داخلی بورس کالا تماس حاصل نمایید.

      ۱
  4. محمو کرامتی گفت:

    سلام
    برای خرید خودرو در بورس اگر حداکثر قیمت مجاز مثلا ۵۰۰ هست و من بیام همون ۵۰۰رو بزنم در ثبت سفارش ولی قیمت کشف شده خودرو ۴۰۰ باشه با چه قمیتی برا من معاله میشه؟ همون قمیتی که کشف شده یا قیمتی که من زدم؟
    سپاس از راهنماییتون

    ۰
    • کارشناس 1159 گفت:

      سلام دوست عزیز، قیمیت که توسط شما هنگام ثبت سفارش خودرو تعیین میشه، مبلغی ست که شما به کارگزاری اجازه می دید تا همان مبلغ در بازار رقابتی خودرو قیمت بالا برده بشه. اما اگر عرضه و تقاضا برابر و یا تقاضا کمتر از عرضه باشه، برای همه به قیمت پایه خرید میشه.

      ۰
  5. پوروحدانی گفت:

    سلام، قیمت خودرو چطور انجام میش؟ فرض کنیم قیمت پایه خودرو ۱۰۰ باشه و حداکثر قیمت مجاز ۲۰۰ باشه. حالا اگه من برای اینکه حتما معامله برام انجام بشه، ۲۰۰ رو ثبت کنم و در پایان معاملات قیمت میانگین ۱۵۰ باشه، معامله من به چه قیمتی انجام میشه؟ منظورم اینه که آیا تمام معاملات به قیمت میانگین انجام میشه یا معامله هر کس بنابر سقف قیمتی که اعلام کرده انجام میشه؟ سپاسگزارم.

    ۱
    • کارشناس 1590 گفت:

      سلام دوست عزیز، کارگزاری به ترتیب از قیمت پایه تا قیمت های بالاتر شروع به قیمت گذاری میکنه تا جایی که دیگه کارگزاری قیمت بالاتری نذاره. چنانچه شما قیمت خودتون رو ۲۰۰ بذارید و معاملات تا سقف ۲۰۰ بره، طبیعتا سفارش شمارو تا ۲۰۰ میبرن ولی اگر معاملات تا سقف ۲۰۰ نره و تا ۱۵۰ بره، معامله در همون ۱۵۰ برای شما انجام میشه. بطور کلی ثبت سفارش برای خودروها در بورس کالا به‌ صورت رقابتی بوده و مشتریان با درنظر گرفتن قیمت پایه اعلام شده هر خودرو، باید یک روز قبل از عرضه، مبلغ مورد نظر جهت شرکت در رقابت رو ثبت کنند. ثبت و ارسال سفارش از سوی متقاضی به منزله خرید و معامله قطعی در رقابت نیست و متقاضیان باید تا زمان اعلام نتایج منتظر بمانند.

      ۲
      • حسن گفت:

        سلام
        معاملات تا سقف ۲۰۰ نره یعنی چی؟
        همون میانگین قیمت کل شرکت کنندگان است. بیزحمت اینجاشو واضح بگید بالاترین پیشنهاد انتخاب میشه یا تعداد یا میانگین هم داخیله توی انتخاب؟

        ۳
        • کارشناس 2204 گفت:

          سلام دوست عزیز. در صورتی‌ که تقاضا از عرضه کمتر باشه با قیمت پایه خرید می شه.
          در صورتی که وارد رقابت شه معامله گر قیمت رو پله ایی افزایش می ده و ممکنه با قیمت پایین تر هم خرید بشه. توجه داشته باشید قیمت همه خودروها در بورس کالا بر اساس رقابت و مکانیسم حراج کشف میشه که به عوامل مختلفی مثل میزان تقاضای خریداران و سفارشات ثبت‌شده برای اون خودرو بستگی داره.

          ۱
          • Milad گفت:

            سلام وقت بخیر
            شرایط معرفی حساب وکالتی چیست؟ پول بلوکه شده چه زمانی آزاد میشود؟و سوال دیگه اینکه برای ثبت سفارش چه مبلغی باید تو حساب وکالتی موجود باشه ؟
            ممنون 🙏

            ۰
          • کارشناس 2232 گفت:

            باسلام
            دوست عزیز
            محدودیت حساب وکالتی اینه که دسته چک برروی ان حساب نداشته باشید و به منظور دیگری آ« حساب را نزد جای دیگری وکالتی نکرده باشید.پول بلوکه شده یک روز کاری بد عرضه در صورت عدم خرید آزاد سازیش انجام میشه.باتوجه به اطلاعیه عرضه منتشر شده در سایت بورس کالا ایران درصد مبلغ پایه برای واریز به حساب وکالتی اعلام خواهد شد.

            ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

عدد را وارد کنید: