همه چیز درباره توقف و بازگشایی نمادهای بورسی و فرابورسی

  • ۹ بهمن ۱۴۰۲
  • ۲۶ مهر ۱۳۹۶
  • ۱۰۰ نظر
  • ۱۹۷۴۹۷ مشاهده

نمادها در بورس و فرابورس، همیشه در حالت مجاز نیستند. ممکن است به دلایل مختلفی، وضعیت آن‌ها تغییر یابد و قابل معامله نباشند. زمانی که رویداد ویژه‌ای باعث تاثیر معنادار بر ارزش سهام یک شرکت باشد، با هدف رعایت انصاف، برای مدتی معاملات نماد سهم متوقف می‌شود تا اطلاعات لازم به تمام ذی‌نفعان برسد و پس از آن معاملات از سر گرفته خواهد شد. در این مقاله به بررسی مسئله توقف و بازگشایی نماد در بورس می‌پردازیم و جزئیات مربوط به آن را شرح می‌دهیم.


ویدئو بررسی توقف و بازگشایی نمادهای بورسی و فرابورسی


توقف نماد در بورس چیست؟

نمادهای بازار بورس وضعیت‌های مختلفی دارند و همیشه قابل معامله نیستند. عدم امکان معامله در نماد ممکن است به دلایل مختلفی صورت بگیرد. معمولا توقف نماد با هدف شفافیت و نقدشوندگی اتفاق می‌افتد. اگر اطلاعات مربوط به یک نماد معاملاتی کامل و مشخص نباشد یا تخلفی در فرآیند خرید و فروش سهام مشاهده شود، نماد شرکت متوقف خواهد شد.
توقف نماد مختص بورس تهران نیست. متوقف شدن و بازشدن نمادها در بورس سایر کشورها نیز وجود دارد. ریسک توقف معاملات ممکن است در هر بازاری وجود داشته باشد، اما احتمال آن بستگی به میزان عدم اطمینانی دارد که در فضای بازار به چشم می‌خورد.
در واقع یک رابطه معنادار بین شفافیت و نقدشوندگی وجود دارد. چنانچه در بازار، شفافیت و اطلاع‌رسانی کارا موجود باشد، دلیلی برای توقف نمادها و ممنوعیت معاملات وجود نخواهد داشت، اما با افزایش عدم اطمینان، توقف نمادها و کاهش قدرت نقدشوندگی در بازارها نیز افزایش می‌یابد.
در اقتصادی که پر از تصمیمات لحظه‌ای باشد، وجود دلایل زیاد برای توقف معاملات سهام یک شرکت، طبیعی خواهد بود.
ریسک توقف نمادها، به مدت زمان توقف نماد بستگی دارد. هرچقدر دوره توقف معاملات بیشتر باشد، فشارهای احتمالی بر سرمایه‌گذاران افزایش خواهد یافت. این جنبه از ریسک توقف نمادها، به‌طور معناداری به نوع عملکرد نهاد ناظر و متولیان بازار بستگی دارد.

وضعیت نمادها در بورس و فرابورس ایران

وضعیت نمادها در بورس یا فرابورس می‌تواند در پنج نوع مختلف قرار بگیرد که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

  •  مجاز: در وضعیت مجاز همانطور که از نام آن پیدا است، سهم به صورت عادی خرید و فروش می‌شود.
  •  مجاز-محفوظ: در وضعیت مجاز-محفوظ ارسال سفارش بر روی نماد انجام می‌شود؛ اما با این وجود معامله‌ای در آن صورت نمی‌گیرد. نماد بعد از مدتی توقف برای بازگشایی در وضعیت مجاز-محفوظ سفارشگیری انجام می‌دهد. در مدت زمان سفارشگیری سفارشات قابل تغییر یا لغو هستند.
  • مجاز-متوقف: وضعیتی که معاملات نماد در آن مجاز و سفارش‌گیری در نماد متوقف شده است تا خرید و فروشی روی نماد انجام نشود.
  • ممنوع: در وضعیت ممنوع معاملات در نماد متوقف می‌شود. خرید و فروش در این نوع توقف معمولا در همان روز معاملاتی انجام می‌شود.
  • ممنوع -متوقف: در وضعیت ممنوع -متوقف نیز معاملات در نماد متوقف می‌شود. با این تفاوت که در این نوع از توقف، نماد در همان روز معاملاتی بازگشایی نشده و تا اطلاع ثانوی بسته می‌ماند.

علت توقف نمادها در بورس چیست؟

در ادامه قصد داریم علت توقف نمادها در بورس و فرابورس و نحوه بازگشایی مجدد آن‌ها را بررسی کنیم:

۱/ توقف سهم بعد از مجمع عمومی عادی سالانه

مجمع عمومی عادی سالیانه به منظور بررسی صورت‌های مالی شرکت و در نهایت تقسیم سود بین سهامداران تشکیل می‌شود. ممکن است بعضی از شرکت‌ها زمان ثابتی برای برگزاری این مجمع تعیین نکنند. اما به طور کلی شرکت‌ها باید نهایتا تا چهار ماه پس از پایان سال مالی برای برگزاری مجمع عادی سالیانه اقدام کنند. برای برگزاری این مجمع حدودا ۲۴ الی ۴۸ ساعت قبل از زمان برگزاری مجمع باید معاملات نماد متوقف شود.
پس از برگزاری مجمع وارد فرآیند بازگشایی نماد می‌شویم. بازگشایی نماد پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه و درج اطلاعات مجمع در سامانه کدال انجام می‌شود. در این مرحله حداکثر دو روز بعد از افشای اطلاعات نماد بازگشایی و معاملات سهم به صورت حراج ناپیوسته بدون محدودیت در دامنه نوسان انجام می‌شوند.

۲/ توقف سهم بعد از مجمع عمومی فوق‌ العاده

دلایلی مانند تغییر در سرمایه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس، به برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده می‌انجامد. برای برگزاری این مجمع نماد معاملاتی باید از یک روز قبل از تاریخ مجمع متوقف ‌شود.
بازگشایی نماد پس از توقف برای برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده در صورتی که نتیجه منجر به افزایش یا کاهش سرمایه شرکت نشود، تا حداکثر دو روز بعد از این که اطلاعات مجمع در سامانه کدال درج شد، بازگشایی می‌شود. اما در صورت افزایش سرمایه نماد معاملاتی باید با کشف قیمت و بدون محدودیت دامنه نوسان بازگشایی شود. به جز این مورد در موارد دیگر، نماد با سازوکار حراج ناپیوسته و با محدودیت دامنه نوسان، پس از تأیید ناظر بازار باز می‌شود.

۳/ توقف نماد برای نوسان بیش از ۲۰ درصدی در قیمت

اگر طی ۵ روز معاملاتی قیمت پایانی سهم بیش از ۲۰ درصد نوسان داشته باشد، نماد معاملاتی متوقف خواهد شد. دوره توقف نماد در این حالت معمولا نسبت به دیگر دلایل توقف نماد در بازار بورس کوتاهتر است. در زمان بازگشایی پس از توقف به دلیل نوسان ۲۰ درصدی قیمت، نماد باید به مدت ۶۰ دقیقه در وضعیت سفارشگیری قرار گرفته و هیچ معامله‌ای در آن انجام نشود. پس از آن معاملات ادامه خواهند یافت.

۴/ توقف نماد برای نوسان بیش از ۵۰ درصدی در قیمت

اگر طی ۱۵ روز معاملاتی قیمت پایانی سهم نوسانی بیش از ۵۰ درصد داشته باشد، معاملات در سهم متوقف می‌شود. در زمان توقف نماد معاملاتی برای نوسان ۵۰ درصدی، معاملات در حق تقدم سهام و اوراق مشتقه مرتبط به آن سهم نیز متوقف خواهد شد. بازگشایی نماد پس از توقف به این دلیل، پس از برگزاری یک کنفرانس اطلاع‌رسانی برای شفاف‌سازی، حداکثر تا دو روز معاملاتی بعد از توقف با محدودیت دامنه نوسان انجام خواهد شد. در این شرایط ابتدا کشف قیمت در نماد انجام و پس از آن معاملات در سهم انجام می‌شود.

۵/ توقف نماد برای افشای اطلاعات با اهمیت

اتفاقات خاصی مربوط به شرکت وجود دارد که اطلاعات آن‌ها جزو اطلاعات با اهمیت قرار می‌گیرد. شرکت‌ها باید این دسته از اطلاعات را در سامانه کدال منتشر کنند که البته با توقف نماد معاملاتی همراه است. این اطلاعات به دو گروه الف و ب تقسیم می‌شوند.
بازگشایی نماد پس از توقف به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف، در جلسه معاملاتی بعد و با حراج ناپیوسته انجام می‌شود. پس از کشف قیمت در حراج بدون محدودیت دامنه نوسان سهم به شکل عادی معاملات خود را از سر خواهد گرفت.

اما بازگشایی نماد پس از توقف به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت گروه ب متفاوت خواهد بود. در این شرایط نماد در همان جلسه معاملاتی یا روز معاملاتی بعد، با حراج ناپیوسته کشف قیمت خواهد شد. کشف قیمت در این شرایط با محدودیت دامنه نوسان انجام می‌شود.

۶/ متوقف شدن نماد به دلیل عدم حرکت طبق قانون

شرکت‌ها موظف به انتشار اطلاعات و صورت‌های مالی خود هستند. اگر شرکتی این وظیفه را انکار کند، ناظر بازار تا زمان رفع ابهامات مربوطه نماد معاملاتی شرکت را در بورس متوقف می‌کند. در صورت ارائه صورت حساب‌ها و اطلاعات خواسته شده اگر شفافیت مورد تایید حسابرس و بازرس قانونی شرکت قرار نگیرد، نماد به حالت تعلیق وارد می‌شود.
سازمان بورس و اوراق بهادار باید پس از دریافت نامه اداره نظارت بر ناشران بورسی نماد را متوقف کند. اما در مواردی سازمان می‌تواند مستقیما نماد را متوقف ‌کند. تغییر در طبقه‌بندی تابلو، اتمام مهلت پذیره نویسی حق تقدم سهام، اشکالات فنی و … از جمله شرایطی هستند که با ایجاد آن‌ها، سازمان بورس می‌تواند مستقیما نماد را متوقف ‌کند.
در جدول زیر می‌توانید دلایل عمده توقف نماد در بورس را مشاهده کنید:

دلایل توقف نماد  مدت زمان معمول توقف نماد
افشای اطلاعات بااهمیت در گروه “الف” تا پایان جلسه معاملاتی جاری

افشای اطلاعات بااهمیت در گروه “ب”

الف) افشای اطلاعات تا ۹۰ دقیقه قبل از پایان جلسه معاملاتی
ب) افشای اطلاعات در ۹۰ دقیقه پایانی جلسه معاملاتی
ج) افشای اطلاعات در ساعات خارج از بازار

الف) حداکثر ۶۰ دقیقه
ب) تا پایان جلسه معاملاتی جاری
ج) ۹۰ دقیقه ابتدایی جلسه معاملاتی بعد
افزایش یا کاهش قیمت پایانی بیش از ۵۰% طی ۱۵ روز معاملاتی متوالی حداکثر ۲ روز کاری
مظنون شدن به استفاده از اطلاعات‌نهانی یا دستکاری قیمت توسط برخی از افراد در معاملات اوراق بهادار حداکثر ۵ روز کاری
افزایش یا کاهش قیمت پایانی بیش از ۲۰% طی ۵ روز معاملاتی متوالی حداکثر ۶۰ دقیقه در حالت سفارش گیری
مجامع عمومی صاحبان سهام براساس اطلاعیه دعوت به مجمع ۱ روز کاری قبل از مجمع تا حداکثر ۲ روز کاری پس از افشای تصمیمات مجمع
برگزاری جلسه هیئت مدیره جهت تصمیم‌گیری درخصوص افزایش سرمایه به میزان ۲۰۰% یا بیش‌تر از محل صدور سهام جایزه ۱ روز کاری قبل از برگزاری جلسه تا ثبت افزایش سرمایه و قابل معامله شدن سهام جدید

برخي از مصاديق اطلاعات بااهميت:

گروه (الف)

تعليق يا توقف تمام يا بخشي از فعاليت شركت؛

شروع مجدد فعاليت متوقف يا تعليق شده؛

بهره برداري از طرح ها و پروژه هاي جديد؛

اعلام اعسار يا ورشكستگي شركت؛

نتايج برگزاري مناقصه يا مزايده؛

نتايج شركت در مناقصه يا مزايده؛

انعقاد، فسخ و يا تغييرات اساسي در قراردادهاي مهم؛

كشف منابع و يا ذخاير قابل توجه؛

هر نوع تركيب، تجزيه، ادغام و اكتساب؛

نقل و انتقال دارايي‌هاي ثابت شركت؛

تحصيل سهام شركت ديگر در هر يك از موارد ذيل:

۱- مبلغ خريد بيش از ۵ درصد دارايي‌هاي شركت در صورت‌هاي مالي سال قبل باشد؛

۲- ناشر بيش از ۵ درصد سهام شركت (بورسي يا فرابورسي) ديگر را خريداري نمايد

واگذاري سهام شركت ديگر در هر يك از موارد ذيل:

۱- مبلغ واگذاري بيش از ۵ درصد دارايي‌هاي شركت در صورت‌هاي مالي سال قبل باشد؛

۲- ناشر بيش از ۵ درصد سهام شركت (بورسي يا فرابورسي) ديگر را واگذار نمايد.

تغييرات بااهميت در عملكرد شركت هاي تحت كنترل؛

تغيير سهامدار عمده؛

اعلام وقوع حوادث غير مترقبه؛

تعديلات سنواتي؛

درخواست خروج از شركت‌هاي پذيرفته شده در بورس  مربوطه؛

خريد، واگذاري، اخذ، فسخ و تغييرات مجوز فعاليت، امتياز  تجاري يا علائم تجاري؛

تأثيرات با اهميت ناشي از تغييرات ارزي (قيمت ارز)؛

دريافت يا پرداخت كمك‌هاي نقدي يا غير نقدي بيشتر از ۵  درصد سرمايه شركت؛

پذيرش يا انتقال اوراق در بازارهاي بين المللي؛

برگشت بيشتر از ۵ درصد از محصولات شركت بر اساس  مبلغ فروش آخرين سال مالي؛

دريافت مجوز تغيير بيشتر از ۱۰ درصد در قيمت فروش  محصولات يا خريد مواد اوليه؛

تغيير در برآوردهاي حسابداري؛

گروه (ب)

برگزاري مناقصه يا مزايده؛

شركت در مناقصه يا مزايده؛

افشاي معاملات موضوع ماده ۱۲۹ اصلاحيه قانون تجارت يا   معاملات با ساير اشخاص وابسته؛

پذيرش تعهدات جديد يا اتمام تعهدات قبلي؛

دعاوي مهم مطروحه له يا عليه شركت؛

تغييرات در تركيب توليد يا فروش محصولات؛

تغيير وضعيت مشتريان يا عرضه‌كنندگان عمدة شركت؛

برنامه انتشار اوراق بدهي؛

پيشنهاد پرداخت سود يا تغيير سياست تقسيم سود

توثيق يا فك رهن دارايي‌ها؛

ايجاد يا منتفي شدن بدهي احتمالي؛

تغيير حسابرس؛

تصميم هيئت مديره براي بازخريد سهم يا فروش سهام  خزانه؛

توثيق، مسدود كردن، آزادسازي يا فك رهن سهام ناشر متعلق به سهامدار عمده كه عضو هيئت مديره است؛

ساير موارد

مدت زمان بسته شدن سهم برای افزایش سرمایه

قبل از تصمیم‌گیری شرکت در خصوص افزایش سرمایه نماد معاملاتی متوقف می‌شود. بعد از افزایش سرمایه بازگشایی نماد و از سرگیری معاملات بستگی به درصد افزایش سرمایه دارد. شرکت بعد از تصویب افزایش سرمایه و درج اطلاعات لازم در سایت کدال می‌تواند بازگشایی شود. به خصوص که برای افزایش سرمایه بالای ۲۰۰ درصد تا زمان ثبت افزایش سرمایه بازگشایی به تعویق خواهد افتاد.
در مجمع عمومی فوق‌العاده تغییرات سرمایه ثبتی یک شرکت مشخص شده و نسبت به میزان افزایش سرمایه زمان بازگشایی نماد معاملاتی شرکت تعیین خواهد شد. زمان بازگشایی نماد شرکت پس از مجمع عمومی فوق‌العاده نسبت به میزان تغییر سرمایه شرکت در دو گروه افزایش سرمایه کمتر از ۲۰۰ درصد و افزایش سرمایه بیشتر از ۲۰۰ درصد قرار می‌گیرد.
در افزایش سرمایه کمتر از ۲۰۰ درصد نماد معاملاتی چند روز پس از مجمع مجددا بازگشایی می‌شود. تغییرات تعداد سهام پرتفوی سهامداران پس از ثبت تغییرات در روزنامه رسمی کشور، انجام می‌شود.

در افزایش سرمایه بیشتر از ۲۰۰ درصد نماد پس از ثبت تغییرات سرمایه شرکت در روزنامه رسمی کشور بازگشایی می‌شود. معمولا در زمان بازگشایی نماد، تغییرات تعداد سهام پرتفوی سهامداران نیز همزمان انجام می‌شود.

قوانین توقف نمادهای معاملاتی

قوانین زیر جزو ماده و بندهای موجود در«دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات در بورس اوراق بهادار تهران» منتشر شده توسط سازمان بورس و اوراق بهادار است.

ماده ۱۵: نماد معاملاتی اوراق بهادار پذیرش شده در بورس در موارد زیر توسط بورس متوقف می‌شود:

  1. یک روز کاری قبل از برگزاری مجامع عمومی صاحبان سهام براساس اطلاعیه دعوت به مجمع منتشره توسط سازمان، که در صورت وجود زیر ساخت‌های فنی، بورس مي‌تواند نماد معاملاتی را در روز برگزاري مجامع عمومي صاحبان سهام متوقف کند.
  2. یک روز کاری قبل از برگزاری جلسه هیئت‌مدیره ناشر پذیرفته شده برای تصمیم‌گیری درباره تغییر سرمایه براساس اطلاعیه منتشره توسط سازمان

ماده ۱۶ مکرر: نماد معاملاتی به صورت خودکار بلافاصله پس از ارسال اطلاعات با اهمیت به صورت زیر متوقف و بازگشایی می‌شود:

اگر اطلاعات با اهمیت در گروه «الف» قرار داشته باشد، نماد معاملاتی به صورت خودکار متوقف می‌شود و در اولین جلسه معاملاتی بعد، بازگشایی خواهد شد.

اگر اطلاعات با اهمیت در گروه «ب» قرار داشته باشد:

  1. در صورتی که اطلاعات با اهمیت تا ۹۰ دقیقه قبل از پایان جلسه معاملاتی ارسال شود، نماد معاملاتی به طور خودکار به مدت ۶۰ دقیقه متوقف و پس از آن بازگشایی می‌شود.
  2. در صورت افشای اطلاعات با اهمیت در ۹۰ دقیقه پایانی جلسه معاملاتی، نماد معاملاتی به طور خودکار متوقف و در جلسه معاملاتی بعد بازگشایی خواهد شد.
  3. در صورتی که اطلاعات با اهمیت در ساعتی خارج از زمان بازار منتشر شود، نماد معاملاتی در ۹۰ دقیقه ابتدایی جلسه معاملاتی بعد بازگشایی خواهد شد.

نکته: در صورت عدم رعایت قوانین یا وجود هرگونه ابهام در افشا و انتشار اطلاعات با اهمیت، سازمان می‌تواند ضمن انتشار پیام شفاف‌سازی درباره دلایل توقف، نماد ناشر را حداکثر برای ۲ روز کاری متوقف نگه دارد.

ماده ۱۷ مکرر: درصورتی‌که قیمت پایانی سهم، طی ۵ روز معاملاتی متوالی، در دامنه عادی نوسان قیمت، بیش از ۲۰% افزایش یا کاهش داشته باشد، بورس موظف است نماد معاملاتی را به مدت ۶۰ دقیقه در وضعیت سفارش‌گیری نگه دارد و سپس انجام معاملات را مجددا آغاز کند. همچنین در صورت بسته شدن نماد به شرح فوق، معاملات تمامی اوراق بهادار مرتبط با آن نماد (حق تقدم سهام در بورس و اوراق مشتقه) نیز در وضعیت سفارش‌گیری قرار می‌گیرد.

نکته: پس از وقفه معاملاتی، قیمت پایانی سهم همان قیمت پایانی در زمان توقف نماد خواهد بود.

ماده ۱۷ مکرر ۱: در صورتی‌که قیمت پایانی سهم، طی ۱۵ روز معاملاتی متوالی، در دامنه عادی نوسان قیمت، بیش از ۵۰% افزایش یا کاهش داشته باشد، بورس موظف است نماد معاملاتی را به مدت حداکثر ۲ روز کاری متوقف و از ناشر درخواست برگزاری کنفرانس اطلاع‌رسانی کند. همچنین در صورت بسته شدن نماد به شرح فوق، معاملات تمامی اوراق بهادار مرتبط با آن نماد (حق تقدم سهام و اوراق مشتقه) نیز متوقف می‌شود.

ماده ۱۸: در صورتی که معاملات اوراق بهادار مظنون به ‌استفاده از اطلاعات‌ نهانی یا دستکاری قیمت باشد، بورس می‌تواند راسا یا به موجب اعلام سازمان نماد معاملاتی اوراق بهادار را متوقف کند. بازگشایی نماد معاملاتی پس از بررسی‌های لازم و حداکثر تا پایان روز معاملاتی بعد حسب مورد به تشخیص بورس یا سازمان خواهد بود.

ماده ۱۹: بورس باید دلیل توقف نماد معاملاتی را حداکثر تا پایان روز کاری توقف نماد معاملاتی اطلاع‌رسانی کند. همچنین بورس مکلف است حداقل ۱۵ دقیقه قبل از بازگشایی نماد معاملاتی مراتب را به اطلاع عموم برساند.

نحوه اطلاع‌رسانی توقف نماد

زمانی که توقف نماد با اطلاع قبلی باشد، ناظر بازار در همان روز در سایت tsetmc.com پیغامی مبنی بر توقف نماد در پایان روز معاملاتی منتشر می‌کند. توقف نماد توسط ناظر بازار و با انتشار پیغامی مانند این پیغام اطلاع‌رسانی می‌شود:

توقف نمادهای معاملاتی (رمپنا)، (پدرخش)

به اطلاع می‌رساند، در پایان معاملات امروز نماد معاملاتی شرکت‌های گروه مپنا (رمپنا) و تولیدی و صنعتی درخشان تهران (پدرخش) جهت برگزاری مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده به منظور انتخاب اعضاء هیئت مدیره متوقف خواهند شد.

مدیریت عملیات بازارشرکت بورس اوراق بهادارتهران

توقف نماد بدون اطلاع قبلی معمولا به دلایلی مانند تعدیل سود شرکت، مظنون شدن به استفاده از اطلاعات ‌نهانی یا دستکاری قیمت، با هدف درخواست شفاف‌سازی از شرکت انجام می‌گیرد. در توقف نماد بدون اطلاع قبلی، پیغامی شبیه پیغام زیر توسط ناظر بازار ارسال می‌شود:

توقف نماد معاملاتی (فلامی)

به اطلاع می‌رساند نماد معاملاتی شرکت لامیران (فلامی) با توجه به تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم متوقف شد.

مدیریت عملیات بازارشرکت بورس اوراق بهادار تهران

نکته: نمادهای متوقف و دلیل توقف آن‌ها را می‌توانید در این صفحه از سایت SEO.IR مشاهده کنید.

قوانین بازگشایی نمادهای معاملاتی

ماده ۲۰: بازگشایی نمادهای معاملاتی با اعلام سازمان و طبق شرایط زیر انجام می‌شود:

  1. حداکثر ۲ روز کاری پس از برگزاری مجمع عمومی عادی ناشر پذیرفته شده که تصمیمات آن تصویب صورت‌های مالی یا تقسیم سود باشد، به صورت حراج ناپیوسته و بدون محدودیت دامنه نوسان
  2. حداکثر ۲ روز کاری پس از برگزاری مجمع عمومی عادی که موضوع آن سایر موارد غیر از بند ۱ باشد، به صورت حراج ناپیوسته و با محدودیت دامنه نوسان
  3. حداکثر ۲ روز کاری پس از برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده‌ای که تصمیمات آن منجر به تغییر سرمایه ناشر پذیرفته شده نشود، به صورت حراج ناپیوسته و با محدودیت دامنه نوسان
  4. حداکثر ۲ روز کاری پس از برگزاری مجمع عمومی یا جلسه هیات‌مدیره درباره تغییر سرمایه یا انتشار هرگونه اوراق بهادار دیگر به منظور تامین مالی، بازگشایی نماد طی مهلت مقرر در این بند منوط به افشای پیش‌بینی پس از اعمال اثرات تغییر سرمایه یا انتشار اوراق بهادار، بدون محدودیت دامنه نوسان

نکته: مواعد زمانی برای بازگشایی نمادهای موضوع این ماده، در شرایط خاص و با دستور مدیرعامل بورس می‌تواند حداکثر با ۲ روز تاخیر اعمال شود.

ماده ۲۱: حذف شد.

ماده ۲۲: بازگشایی نماد معاملاتی از طریق حراج ناپیوسته با اعمال یک مرحله پیش‌گشایش (۳۰ دقیقه) شروع و با اجرای حراج ناپیوسته پایان می‌یابد. پس از این مرحله، معاملات از طریق حراج پیوسته در زمان باقیمانده تا پایان جلسه معاملاتی و در دامنه نوسان مجاز روزانه قیمت انجام می‌شود. قیمت مرجع در دوره حراج پیوسته، قیمت کشف شده از طریق حراج ناپیوسته است.

نکته۱: مرحله پیش گشایش مرحله‌ای است که درآن می‌توان ثبت سفارش کرد؛ ولی هیچ معامله‌ای در این مرحله انجام نمی‌شود.

نکته۲: در صورتی که در دوره حراج ناپیوسته معامله‌ای صورت نپذیرد یا معاملات انجام شده در دوره حراج ناپیوسته توسط بورس تایید نشود، به تشخیص بورس و پس از اطلاع‌رسانی، حراج ناپیوسته موضوع این ماده برای یک بار دیگر در همان جلسه معاملاتی یا در ۹۰ دقیقه ابتدایی جلسه معاملاتی بعد قابل تکرار است. در صورت عدم‌کشف قیمت، آخرین قیمت پایانی نماد معاملاتی، قیمت مرجع در دوره حراج پیوسته خواهد بود.

نکته۳: در مورد قيمت‌گذاري حق تقدم سهام براي اولين بار پس از افزايش سرمايه و در زمان عرضه حق تقدم استفاده نشده، در صورت عدم كشف قيمت پس از دو نوبت حراج ناپيوسته، حراج ناپيوسته تا كشف قيمت تكرار مي شود. در زمان عرضه‌ي حق تقدم استفاده نشده مدت زمان حراج ناپيوسته از شروع عمليات حراج آغاز و تا پايان جلسه‌ي معاملاتي ادامه خواهد داشت.

منبع قوانین و مقررات: دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات در بورس اوراق بهادار تهران

نحوه اطلاع‌رسانی بازگشایی نمادها

بازگشایی نمادها در بورس دارای شرایط و مقررات خاص خود است. پس از برطرف‌ شدن موانع توقف نماد و زمانی که دلیلی برای توقف نماد وجود نداشته باشد، پیامی مشابه پیام زیر توسط ناظر بازار در سایت tsetmc.com ارسال می‌شود و از باز شدن نماد خبر می‌دهد.

بازگشایی نماد معاملاتی شرکت بیمه کارآفرین (وآفری۱)

کارگزاران محترم عضو فرابورس، به اطلاع می‌رساند؛ نماد معاملاتی شرکت بیمه کارآفرین (وآفری۱) پس از برگزاری مجمع عمومی عادی بطور فوق‌العاده صاحبان سهام سالانه سال ۱۳۹۵ و تقسیم سود نقدی هر سهم با محدودیت دامنه نوسان قیمت تا سقف ۵۰ درصد، امروز شنبه مورخ ۱۵/۰۷/۱۳۹۶ آماده انجام معامله می‌باشد.

مدیر عملیات بازار و اعضا فرابورس ایران


سخن آخر

در این مطلب قوانین و مقررات توقف و بازگشایی نمادها در بورس و فرابورس را برای شما شرح دادیم. توقف نماد می‌تواند سرمایه‌گذاری را دچار ریسک نقدشوندگی کند و میزان این ریسک، به مدت‌زمان توقف نماد بستگی دارد. دوره توقف نماد طولانی می‌تواند ریسک بیشتری به سرمایه‌گذاران تحمیل کند. با توقف نماد سهامدار برای بررسی اتفاقات رخ داده در شرکت، زمانی را به دست می‌آورد و می‌تواند با بررسی صورت‌های مالی و دیگر اطلاعات اساسی شرکت، برای نگهداری یا فروش سهم تصمیم بگیرد.

100 پاسخ به “همه چیز درباره توقف و بازگشایی نمادهای بورسی و فرابورسی”

  1. AG8414 گفت:

    سلام
    ممنون از مطالب مفیدتون که به جرات همه اونها کاربردیه
    در صورت امکان مطلبی درمورد ارتباط نقد شوندگی با توقف نماد هم داشته باشین

    ۵
  2. agah50255 گفت:

    بسیار خوب ...لطفا حجم مطالب امورشی را بیشتر ودر موارد مختلف اطلاع رسانی بفرمایید

    ۰
  3. moradi15282 گفت:

    با سلام :
    نماد ایران ارقام از ۲/ ۵ / ۹۶ تا کنون بعلت ابهام در اطلاعات بسته است . شرکت تا کنون کلیه اطلاعات خواسته شده را ارائه داده است که آخرین آن پیش بینی حسابرسی شده سال مالی ۱۳۹۷ است که در ۲۴ / ۷ / ۹۶ گزارش شده .

    ولی طی تماس با قسمت گشایش نماد بورس ( ۶۳۷۵-۰۲۱ داخلی ۵) اعلام کردن گزارش دارای ابهام است ونماد متوقف می ماند .

    احتمالا حسابرسش همونه که آکنتور را گزارش کرده ویا ......
    خلاصه بیچاره سهامدار...

    موضوع گزارش:
    گزارش حسابرس مستقل نسبت به اولین پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به ۱۳۹۷/۰۶/۳۱حسابرسی شده

    مخاطب گزارش:
    هیئت مدیره ایران ارقام

    نظر حسابرس :
    مشروط

    ۲
  4. ali19604 گفت:

    سلام
    آیا امکانش هست نهادهای خارج از بورس مثل قوه قضاییه و ... یک نماد رو در بورس متوقف با ممنوع کنند؟

    با تشکر

    ۲
    • Agah گفت:

      سلام
      طبق قوانین بازار سرمایه ایران در مواردی که بستن نماد بر اساس امور از پیش تعیین شده (مواردی که در مطلب اشاره شده اند) باشد، نهاد تصمیم گیرنده در خصوص توقف نماد، شرکت بورس است. مقام ناظر معمولاً وظایف نظارتی بر عهده دارد. اما در برخی شرایط خاص و در صورت عدم انجام ای امور توسط بورس، مقام ناظر این کار را انجام می دهد.

      ۵
  5. 2063495981 گفت:

    سلام
    اطلاعات جالبیست ،اما گاهی اوقات پیچیده بسیار سخت است،??

    ۹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

عدد را وارد کنید:

1 2 3 12