تحلیل صنعت بیمه و صندوق بازنشستگی

  • تاریخ درج ۲۰ دی ۱۴۰۰
  • تاریخ ویرایش ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
  • ۱۳ نظر
  • ۱۲۴۱ مشاهده
تحلیل صنعت بیمه و صندوق بازنشستگی

صنعت بیمه یکی از پایه‌های مهم و اساسی در مسیر توسعه اقتصادی کشورها است. البته کلمه «بیمه» به تنهایی به نوعی پشتوانه برای تامین امنیت و کاهش ریسک اشاره دارد، اما عبارت «صنعت بیمه»، مفهوم را به سمت بازارهای مالی، سرمایه‌گذاری و در مجموع آن چه در اقتصاد کشور تاثیرگذار است، سوق می‌دهد. این تاثیر در اقتصاد شفاف کشورهای توسعه‌یافته، کاملا ملموس است. اما در باقی کشورها هم با بررسی سرمایه‌گذاری‌های هنگفت شرکت‌های بیمه‌ای در پروژه‌های عظیم و اوضاع سهام آن‌ها، به تاثیرگذاری صنعت بیمه در اقتصاد پی خواهید برد.

در ایران هم شرکت‌های بیمه نقش پررنگی در توسعه اقتصادی دارند. سهام این شرکت‌ها که در بازار بورس با عنوان «گروه صنعت بیمه و صندوق بازنشستگی» شناخته می‌شود، از رونق خوبی برخوردار است. همچنین در سایت هر شرکت می‌توانید زیرمجموعه‌ها، سرمایه‌گذاری‌ها و انواع مشارکت در ساخت‌وساز، واردات و… را مشاهده کنید.

در مقاله پیش رو به تحلیل صنعت بیمه و صندوق بازنشستگی در بورس و بررسی تاثیر خصوصی‌سازی، تحریم‌ها، برجام و… بر صنعت بیمه می‌پردازیم.


تاریخچه صنعت بیمه

تاریخچه صنعت بیمه در جهان به چند قرن پیش و زمان رونق تجارت دریایی در منطقه مدیترانه و بین‌النحرین باز می‌گردد. در این منطقه تجارت دریایی تنها مخصوص افراد متمول نبود. بسیاری از مردم با قایق‌های کوچک و انتخاب مسیرهای نزدیک‌تر، کار خود را آغاز می‌کردند و به مرور آن را گسترش می‌داند. همین موضوع باعث به وجود آمدن موسساتی برای اعطای وام شد. این موسسات وام‌هایی با بهره بالا در اختیار تجار می‌گذاشتند، بنابراین تسویه آن مستلزم کسب سود بالا بود.

تجار معمولا برای تسویه وام به مشکل برنمی‌خوردند، اما آن چه می‌توانست زیان فراوان به بار آورد، خطرهای تجارت دریایی (مثل طوفان‌ها، غارت توسط دزدان دریایی و…) بود. پس اگر تاجری دچار حادثه می‌شد، علاوه بر زیان در کسب‌وکار خود، مقروض موسسات مذکور هم بود. در نتیجه تاجران کم‌کم از دریافت وام خودداری کردند و کسب‌وکار موسسات دچار کساد شد. حال راه حل موسسات برای جذب مجدد افراد، ارائه خدمات بیمه بود. یعنی موسسه وام را اعطا می‌کرد و بهره همچنان بالا بود، اما اگر تاجر دچار حادثه می‌شد (مشروط بر اثبات آن چه رخ داده است)، کل مبلغ وام و بهره به وی بخشیده می‌شد. بنابراین خدمات این موسسات را می‌توان چیزی بین بانک و بیمه امروزی در نظر گرفت.

با گذشت زمان، ارائه این خدمات و مشابه آن در بخش‌های مختلف آمریکا، اروپا، خاورمیانه و… گسترش یافت و اولین شرکت رسمی بیمه به نام لویدز در سال ۱۶۸۸ در لندن تاسیس شد. صنعت بیمه به مرور در کشورهای مختلف مورد استفاده قرار گرفت و کمتر یک قرن پیش یعنی در سال ۱۳۱۴، اولین شرکت بیمه کشور (بیمه ایران) توسط آلکساندر آقایان (کارمند شرکت بیمه‌ای نادژدا روسیه) و علی‌اکبر داور (وزیر امور اقتصادی و دارایی وقت) تاسیس شد.

دو سال بعد (۱۳۱۶) قوانین بیمه‌ای در ۳۶ ماده به تصویب رسید و شرکت‌های بیمه خارجی راه‌اندازی شعب خود را در ایران آغاز کردند. سرمایه‌گذاری شرکت‌های بیمه خارجی تا جایی ادامه یافت که در دهه ۲۰ شمسی این صنعت به کل در اختیار بیگانگان بود و به جز بیمه ایران، شرکت داخلی دیگری وجود نداشت. در این زمان قوانین بازبینی و مشمول تغییر شدند. به این ترتیب که شرکت‌های بیمه خارجی برای تمدید مجوز فعالیت خود، مجبور به پرداخت ودیعه ۵۰۰ هزار دلاری بودند. در نهایت بیشتر شعب خارجی شرکت‌های بیمه، به فعالیت خود پایان دادند.

در دهه ۳۰ شمسی دو بیمه آسیا و البرز تاسیس شدند. در دهه ۴۰ مدرسه عالی بیمه با هدف پرورش نیروی خبره و کارشناس صنعت بیمه راه‌اندازی شد و تا قبل از دهه ۵۰ شمار شرکت‌های بیمه با مالکیت ۱۰۰ درصد ایرانی به ۸ عدد رسید. در دهه ۵۰ همکاری با شرکای خارجی از سر گرفته شد و شرکت‌های بیمه چند ملتی وارد این صنعت شدند. پس از رخ دادن انقلاب اسلامی، شرکت‌های چند ملیتی منحل شدند. شرکت‌های خصوصی تحت مالکیت دولت قرار گرفتند و برای حدود دو سال، فعالیت در صنعت بیمه کاملا متوقف شد.

در سال ۱۳۶۰ مجوز فعالیت بیمه‌های آسیا، البرز و ایران صادر شد. ۱۰ شرکت خصوصی با یکدیگر ادغام شدند و در سال ۱۳۶۷ تحت عنوان بیمه دانا به این صنعت پیوستند. هر چهار بیمه مذکور، شرکت‌های دولتی بودند و تا قبل از دهه ۸۰، هیچ شرکت خصوصی در این صنعت وجود نداشت. در ادامه اجرای طرح خصوصی‌سازی و تاثیر آن در صنعت بیمه را بررسی می‌کنیم.

تاثیر خصوصی‌سازی بر صنعت بیمه

مهم‌ترین تاثیر خصوصی‌سازی بر صنعت بیمه، گسترش خدمات و بهبود کیفیت ناشی از فضای رقابتی بود. در واقع تا قبل از اجرای طرح خصوصی‌سازی، همه خدمات شرکت‌های بیمه‌‎ای طبق وظایفی که از طرف دولت تعیین می‌شد و در حداقلِ ممکن قابل ارائه بود! اما شرکت‌های خصوصی این فضا را تغییر دادند.

در دولت هشتم یعنی بین سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۴ عملیات خصوصی‌سازی در چارچوب مقررات «برنامه سوم توسعه» به اجرا درآمد و راه برای تاسیس شرکت‌های خصوصی در صنایع مختلف از جمله بیمه باز شد. در دولت نهم حمایت بیشتری از این طرح صورت گرفت و تا پایان دهه ۸۰ شمار شرکت‌های خصوصی در صنعت بیمه به بیش از ۲۰ مورد رسید. بیمه‌های دی، پارسیان، پاسارگاد و کوثر از معروف‌ترین آن‌ها هستند. همچنین برخی شرکت‌های دولتی بیمه (از جمله بیمه آسیا) مشمول اصل ۴۴ قانون اساسی گشتند و به بخش خصوصی واگذار شدند.

توجه کنید که طی کمتر از یک دهه، بیش از بیست شرکت با خدمات مشابه وارد بازار شدند. هر کدام از آن‌ها با ارائه طرح‌های جدید و تخفیف‌های ویژه، سعی در جذب بیمه‌گذاران داشتند. بدیهی است که اگر خدمات با کیفیت خوبی ارائه نمی‌شد، بیمه‌گذار قرارداد را تمدید نمی‌کرد. بنابراین رقابت به شکل افزایش سرعت در ادامه خدمات، پرداخت به موقع، ثبت درخواست‌ها به صورت آنلاین و بدون نیاز به مراجعه حضوری ادامه یافت.

می‌توان گفت که تاثیر خصوصی‌سازی بر صنعت بیمه، به خوبی در همه ابعاد آن نمود پیدا کرد. اگرچه هنوز هم نارضایتی بابت خدمات بیمه‌ای وجود دارد، ولی اگر با دید مقایسه‌ای به قبل از دهه ۸۰ بعد از این دهه نگاه کنیم، شاهد پیشرفت فراوان در صنعت بیمه هستیم.

در ادامه یکی از گام‌های مهم صنعت بیمه، یعنی ورود آن به بازار بورس و اوراق بهادار را بررسی می‌کنیم.

گروه صنعت بیمه و صندوق بازنشستگی در بورس

در نیمه دوم دهه ۸۰ پذیرش شرکت‌ها در «گروه صنعت بیمه و صندوق بازنشستگی در بورس» آغاز شد. نمادهای «ودی»، «البرز»، «آسیا» و «پارسیان» اولین شرکت‌های عرضه‌کننده سهام گروه بیمه در بازار بورس هستند. عرضه همه نمادهای مذکور در نیمه دوم سال ۱۳۸۸ انجام شد و همان طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، گروه صنعت بیمه و صندوق بازنشستگی طی یک سال نخست در مسیر صعودی به سر می‌برد.

گروه صنعت بیمه و صندوق بازنشستگی در بورس

متاسفانه از نیمه ۱۳۸۹ مسیر حرکت سهام گروه صنعت بیمه نزولی شد و برای چند سال ادامه یافت. در اواخر ۱۳۹۰ سهام بیمه‌ای یکی از کمترین قیمت‌های خود را تجربه کرد. در ابتدای ۱۳۹۱ روند نزولی متوقف شد، اما بهبود چندانی در وضعیت رخ نداد و تا پایان سال ثبات نسبی در این سهام به چشم می‌خورد.

علل سقوط سهام گروه صنعت بیمه و صندوق بازنشستگی در بورس، از چند بعد قابل بررسی است. ابتدا این که پس از هر بار اصلاح بازار، قیمت‌ها تعدیل می‌شوند، بنابراین صعود و نزولی که در تصویر (مرداد ۱۳۸۹) مشاهده می‌کنید، قابل توجیه است اما ادامه یافتن روند نزولی برای چندین سال متوالی مربوط به اصلاح بازار نیست و برای درک آن باید به سراغ رخدادهایی مانند: تحریم ایران به دلیل مقاومت در برنامه هسته‌ای، افزایش قیمت ارز و… برویم.

تاثیر تحریم‌ها بر صنعت بیمه

تاثیر تحریم‌ها بر صنعت بیمه، از دو جنبه قابل بررسی است: نخست تاثیرات مستقیم که بیشتر متوجه صنایع بزرگ و بازرگانی می‌شود و دوم تاثیرات غیر مستقیم که در زندگی همه ما نمود پیدا می‌کند.

برای بررسی تاثیر مستقیم تحریم‌ها بر صنعت بیمه، به سراغ یکی از مهم‌ترین موارد یعنی پوشش‌های بیمه‌ای حمل‌ونقل بین‌المللی (ترانزیت زمینی، ریلی، دریایی و هوایی) می‌رویم. همان طور که در ابتدای مقاله اشاره شد، تاریخچه صنعت بیمه به تجارت دریایی و حوادث ناشی از آن باز می‌گردد. بدیهی است که نوع بیمه طی چند قرن و بنا به شرایط و امکانات، مشمول تغییرات زیادی شده است و در حال حاضر قوانین بین‌المللی برای آن وجود دارد که در قالب قرارداد بین کشورهای مختلف عقد می‌شود. مثلا بیمه P&I (بیمه حمایت و غرامت کشتی‌ها)، بیمه H&M (بیمه بدنه و ماشین‌آلات کشتی)، بیمه CMR (بیمه مسئولیت شرکت‌های حمل‌و‌نقل بین المللی کالا از طریق جاده)، چند نمونه مهم هستند.

حال در نظر بگیرید که امضای قراردادهای مذکور با کشور، ممنوع شود یا پوشش بیمه‌ای تا حد قابل توجهی کاهش یابد. در این شرایط چه اتفاقی برای سیستم حمل‌ونقل می‌افتد؟ ریسک خطرات چطور پوشش داده می‌شود؟ اگرچه هنوز هم بیمه‌های داخلی بخشی از مسئولیت را بر عهده می‌گیرند، اما در صورت بروز حادثه، راه‌های جبران خسارت بسیار چالش‌برانگیز خواهد بود.

حال در همین مثال می‌توانیم تاثیر غیر مستقیم تحریم‌ها بر صنعت بیمه را نیز بررسی کنیم. تحریم‌ها واردات کالا را تحت تاثیر قرار داده است، از طرفی نرخ ارز روند صعودی دارد. بنابراین تجهیزات، قطعات و… علاوه بر این که به سختی تامین می‌شوند، از ثبات قیمت هم برخوردار نیستند. خسارتی که شرکت بیمه در گذشته پرداخت می‌کرد، در حال حاضر ارزشی ندارد، پس باید مبلغ آن را افزایش دهد و افزایش مبلغ خسارت هم به معنی افزایش حق بیمه است. حال حامل بار، علاوه بر این که پوشش بیمه‌ای کمتری دریافت می‌کند، باید هزینه بالاتری بپردازد! به نظر شما این هزینه چظور جبران می‌‍‌شود؟ قطعا اولین راه، افزایش قیمت تمام شده برای مصرف‌کنندگان خواهد بود. این روند کم‌کم به بازارهای مختلف رسوخ پیدا می‌کند و زندگی همه افراد جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

مثال فوق تنها گوشه‌ای از تاثیر تحریم‌ها بر صنعت بیمه را به نمایش گذاشت. ممنوعیت تحصیل و اعطای مدارک حرفه‌ای بیمه‌ای از طرف نهادهای معتبر در جوامع بین‌المللی، اعلام قطع همکاری از طرف سندیکای بیمه‌گران لویدز لندن، افزایش حق بیمه برای بیمه‌های داخلی مثل شخص ثالث، آتش‌سوزی، تجهیزات و بسیاری از موارد دیگر، در سال‌های تحریم بر صنعت بیمه و سهام «گروه بیمه و صندوق بازنشستگی» تاثیر گذاشتند.

تاثیر برجام بر سهام گروه بیمه و صندوق‌ بازنشستگی

برای بررسی تاثیر برجام بر سهام گروه بیمه و صندوق‌ بازنشستگی، به سال ۱۳۹۲ و زمان انتخابات ریاست جمهوری بازمی‌گردیم. طبق آن چه در تصویر بعدی مشاهده می‌کنید، سهام گروه بیمه در خرداد ۱۳۹۲ و پس از چند سال، بالاخره وارد روند صعودی شد و طی چند ماه افزایش قیمت قابل توجهی را تجربه کرد (آذر ۱۳۹۲).

طبق نمودار، افزایش قیمت سهام بیمه‌ای چندان روند پلکانی نداشت و شیب تندی را تجربه کرد. معمولا این نوع حرکت‌ها در بازار بورس، در اثر یک موج فکری ایجاد می‌شود و بیشتر از ارزش سهم، بار روانی حاکم بر بازار را نشان می‌دهد که نمونه آن در سهام گروه بیمه به چشم می‌خورد. اما این اتفاق چطور رخ داد؟

صنعت بیمه برای چند سال متوالی و تحت فشار تحریم‌ها، شرایط سختی را پشت سر می‌گذاشت. در پایان سال ۱۳۹۱ (۲۰۱۲ میلادی)، باراک اوباما به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد. این موضوع اولین جرقه امید برای بهبود شرایط بود که توانست موج فکری ضعیفی ایجاد کند. چند ماه بعد یعنی در تابستان ۱۳۹۲، با آغاز دولت یازدهم و وعده‌های او، موج قبلی قوت گرفت و روند مثبت شد. در پاییز ۱۳۹۲ قیمت ارز پس از سال‌ها، کاهش کمی را تجربه کرد و موج فکری به اطمینان تبدیل شد و در آذر ماه، سهام گروه بیمه، یک پیک قیمتی را تجربه کرد. البته این موضوع چندان دوام نیاورد و قیمت کاهش یافت، اما به هر حال سهام گروه بیمه و صندوق بازنشستگی همچنان در سود باقی ماند.

تاثیر برجام بر سهام گروه بیمه و صندوق‌ بازنشستگی

طی سال ۱۳۹۳ سهام گروه بیمه، نوسان‌هایی را تجربه کرد. این نوسان‌ها را می‌توان ناشی از افزایش مجدد قیمت دلار، مشخص نبودن نتیجه مذاکرات، شایعات و حواشی  درباره تحریم‌ها و رخدادهای صنایع موازی دانست. در نهایت سهام این گروه تا پایان ۱۳۹۳ افت قیمت چندانی نداشت.

در سال ۱۳۹۴ مذاکرات به نتیجه رسید و در تیر ماه پیمان برجام عقد شد. تاثیر پیمان برجام بر سهام گروه بیمه و صندوق‌ بازنشستگی به شکل یک صعود در تصویر بالا قابل مشاهده است. تصویب برجام، برای چند ماه به تعویق افتاد و شایعات تاثیر منفی در بازار سهام گذاشت. به تصویب رسیدن برجام در مهر ۱۳۹۴ از سقوط بیشتر در سهام گروه بیمه جلوگیری کرد و سرانجام با اجرایی شدن برجام در دی ۱۳۹۴، سهام گروه صنعت بیمه و صندوق بازنشستگی دوباره در مسیر صعودی قرار گرفت. ادامه یافتن مسیر صعودی و عدم افت چندان قیمت در دو سال بعدی،  یکی از تاثیرات اصلی برجام بر سهام گروه بیمه و صندوق‌ بازنشستگی است.

تاثیر خروج آمریکا از برجام بر سهام گروه بیمه و صندوق بازنشستگی

تاثیر خروج آمریکا از برجام بر سهام گروه بیمه و صندوق بازنشستگی تا حد زیادی وابسته به موج فکری و انتخابات ۲۰۱۷ آمریکا است. ترامپ از ابتدا موضع خود را در روابط دیپلماتیک با ایران مشخص کرد. او با برجام و توافق در برنامه هسته‌ای مخالف بود و ریاست جمهوری او، تحریم مجدد ایران و افزایش قیمت ارز، طلا و… را در پی داشت. این صحبت‌ها، توانست موج ضعیفی ایجاد کند.

پس از برگزاری انتخابات و پیروزی ترامپ در آبان ۱۳۹۵، موج شدت گرفت و طبق آن چه در تصویر مشاهده می‌کنید، مسیر سهام گروه بیمه و صندوق بازنشستگی مثبت شد. این شرایط مدت زیادی دوام نیاورد و سهام گروه برای چند ماه در نوسان به سر می‌برد و اغلب منفی بود. شروع رسمی ریاست جمهوری ترامپ در بهمن ۱۳۹۵ موج جدیدی ایجاد کرد. صحبت‌ها درباره تحریم ایران و گرانی دلار، بر بازار بورس هم تاثیر گذاشت و روند صعودی شد.

رشد قیمت تا قبل از انتخابات ۱۳۹۶ ادامه یافت، اما در خرداد ۱۳۹۶ و پس از برگزاری انتخابات، سهام گروه بیمه وارد مسیر نزولی شد که تا بیش از یک سال ادامه داشت. در واقع بیشتر نوسان‌ها از ابتدای ۱۳۹۵ تا پایان ۱۳۹۶، ناشی از موج فکری رخدادهای سیاسی بود، هنوز تصمیمات دولت‌ها به مرحله اجرا نرسیده بودند و شایعات تاثیر اصلی را در تعیین روند بازار داشتند.

تاثیر خروج آمریکا از برجام بر سهام گروه بیمه و صندوق بازنشستگی

در سال ۱۳۹۷ بلاتکلیفی بازار به پایان رسید. ترامپ در اردیبهشت ماه خبر خروج آمریکا از برجام را منتشر کرد و نتایج آن به زودی در بازارهای ارز، طلا، بورس و… به نمایش درآمد. در تصویر بالا می‌توانید تاثیر خروج آمریکا از برجام بر سهام گروه بیمه و صندوق بازنشستگی را در حد فاصل اردیبهشت تا مهر ۱۳۹۷ مشاهده کنید. اگر چه پس از اصلاح بازار قیمت‌ها تعدیل شد، اما روند افزایشی در نرخ دلار، از سقوط سهام جلوگیری می‌کرد و طبق تصویر، سهام گروه بیمه هم وجود نوسان‌های بسیار در پایان سال مجددا مثبت شد.

پیک قیمتی سهام بیمه

تا این بخش از مطلب متوجه شدیم که فراز و نشیب سهام گروه بیمه، اغلب تحت تاثیر موج فکری و در مرحله بعد ناشی از رخدادهای سیاسی و اقتصادی بوده است. در این بین برای چندین مرحله رشد قابل توجه هم به چشم می‌خورد که از یک مورد به عنوان پیک قیمتی سهام بیمه یاد شد. حال جالب است بدانید که سهام این گروه در پایان دهه ۹۰ برای بار دیگر تحت تاثیر موج فکری قرار گرفت و این‌ بار بزرگرین پیک قیمتی سهام بیمه رقم خورد.

دعوت مردم برای پیوستن به بورس از ابتدای ۱۳۹۸ به صورت رسمی آغاز شد. این دعوت نه تنها در کلام بلکه در اقدامات دولت کاملا مشهود بود. تبلیغات گسترده، تسهیل مراحل دریافت کد بورسی، ارائه آموزش‌های متنوع و… که در نهایت نتیجه دلخواه را فراهم کرد، چنآن چه تا پایان سال، بیش از ۷۰۰ هزار کد بورسی جدید صادر شد و طبق تصویر بعدی، سهام گروه بیمه در تمام طول سال همواره مثبت بوده است.

در سال ۱۳۹۹، از یک سو موج فکری پیوستن به بورس ادامه یافت و از سوی دیگر ورودی‌های ۱۳۹۸، پس از یک سال به صورت جدی به سهامداری و انجام معاملات می‌پرداختند. در نهایت در تابستان ۱۳۹۹، سهام گروه بیمه یک پیک قیمتی بزرگ را تجربه کرد.

پیک قیمتی سهام بیمه

اگرچه در پایان تابستان ۱۳۹۹ و پس از اصلاح بازار، قیمت‌ها تعدیل شد و سهام گروه بیمه سقوط قیمت را تجربه کرد، ولی این سقوط را بنا به دلایلی متعددی نمی‌توان چندان زیان‌بار دانست! اول این که طبق نمودار بالا، سهام گروه بیمه حتی پس از تعدیل قیمت، همچنان در سود به سر می‌برد.

دلیل دوم همان موضوع تکراری «موج فکری» است که باز هم در اثر انتخابات آمریکا رخ داد. بایدن با سیاست‌های ترامپ درباره ایران موافق نبود و پیروزی او در انتخابات به معنی امکان رفع تحریم‌ها در دوره جاری بود. بنابراین از زمان اعلام نتایج در آبان ۱۳۹۹ بازار مثبت شد و یک ماه بعد یعنی در آذر ماه، تجربه‌ای مشابه پیک قیمتی سهام بیمه در تابستان ۱۳۹۹ رخ داد.

از ابتدای بهمن بایدن به صورت رسمی کار خود را به عنوان رئیس‌جمهور آغاز کرد و پس از مدتی مذاکرات وین برای توافق در برنامه هسته‌ای از سر گرفته شد که همچنان بدون نتیجه مانده است. طی این مدت بازار نوسان‌هایی را تجربه کرد و اغلب منفی بود. تنها یک بار پس از انتخابات ایران در خرداد ۱۴۰۰، روند بازار صعودی شد که آن هم متاسفانه چندان دوام نیاورد.

پیش‌بینی می‌شود که در آینده‌‌ای نزدیک، با انتشار اخبار مذاکرات و تصمیمات دولت در این باره، روند جاری سهام بیمه، معکوس شود.

نمادهای بورسی گروه صنعت بیمه و صندوق بازنشستگی

نمادهای بورسی گروه صنعت بیمه و صندوق بازنشستگی، در دو زیرگروه «بیمه غیر زندگی» و «فعالیت‌های مالی و اجرایی» قرار می‌گیرند. در جدول زیر شرکت‎های فعال در این صنعت را مشاهده می‌کنید:

نماد نام شرکت بازار زیرگروه
ومعلم بیمه معلم بازار دوم فرابورس بیمه غیر زندگی
ودی بیمه دی بازار اول فرابورس بیمه غیر زندگی
نوین بیمه نوین بازار اول فرابورس فعالیتهای مالی و اجرائی
میهن بیمه میهن بازار دوم فرابورس فعالیتهای مالی و اجرائی
ملت بیمه ملت تابلوی اصلی بازار اول بورس بیمه غیر زندگی
کوثر بیمه کوثر بازار دوم فرابورس فعالیتهای مالی و اجرائی
دانا بیمه دانا تابلوی اصلی بازار اول بورس بیمه غیر زندگی
پارسیان بیمه پارسیان تابلوی فرعی بازار اول بورس بیمه غیر زندگی
بپاس بیمه پاسارگاد بازار دوم فرابورس فعالیتهای مالی و اجرائی
بنو بیمه تجارت نو بازار دوم فرابورس فعالیتهای مالی و اجرائی
بساما بیمه سامان بازار دوم فرابورس فعالیتهای مالی و اجرائی
البرز بیمه البرز تابلوی اصلی بازار اول بورس بیمه غیر زندگی
اتکای بیمه اتکایی ایرانیان بازار دوم فرابورس بیمه غیر زندگی
اتکام بیمه اتکایی امین بازار دوم بورس بیمه غیر زندگی
آسیا بیمه آسیا تابلوی اصلی بازار اول بورس بیمه غیر زندگی

 


سخن آخر

همان طور که می‌دانید شرکت‌های بیمه، مجموعه بزرگی از ریسک‌های محتمل در صنایع، سازمان‌ها، زندگی فردی و… را پوشش می‌دهند. این مجموعه ارتباط مستقیمی با گسترش جوامع، استفاده از تکنولوژی و نیازهای افراد دارد. چنآن چه با مقایسه خدمات شرکت‌های بیمه به فاصله یک دهه، تغییرات را به وضوح مشاهده می‌کنید اما در این بین موضوع مهمی با عنوان «تجمیع سرمایه» هم مطرح می‌شود. به عبارتی با گسترش خدمات بیمه و ورود آن به حوزه‌های مختلف، تعداد و میزان پرداخت بیمه‌گذاران هم افزایش می‌یابد. حال شرکت بیمه می‌تواند سرمایه‌گذاری‌‌های بزرگ‌تری انجام دهد، نقش پررنگ‌تری در رونق بازار داشته باشد و سود بیشتری برای سهامداران فراهم کند. با تصور این شرایط در ابعاد بزرگ، متوجه نقش اساسی صنعت بیمه در توسعه اقتصادی کشورها می‌شوید.

تحلیل صنعت بیمه و صندوق بازنشستگی، موضوعی گسترده با ابعاد فراوان است که بررسی هر بعد آن ساعت‌ها به طول می‌انجامد. بنابراین سعی کردیم در مطلب فوق، تحلیلی جامع از مهم‌ترین جنبه‌، یعنی نقش صنعت بیمه در بازارهای مالی و تاثیر آن در اقتصاد کشور ارائه دهیم.

13 پاسخ به “تحلیل صنعت بیمه و صندوق بازنشستگی”

  1. ابوالفضل گفت:

    عالی و درست.

    ۲
  2. عرفان گفت:

    ممنونم از کار گزاری آگاه

    ۲
  3. صائب عبدالله زاده عیش آباد گفت:

    خیلی ممنون برام خیلی کارایی داشت

    ۲
  4. سیدمجیدسادات گفت:

    سرمایه گذاری در صنعت بیمه زیان ده نمی باشد و در اینده بسیار سود ساز خواهد بود

    ۶
  5. رضا گفت:

    با سلام .. امروز که دسترسی به سامانه معاملات آنلاین "آتی" کارگزاری آگاه قطع شده بود، باز هم همون مشکل همیشگی و قدیمی تکرار شد (متاسفانه !!) ؛ یعنی هیچگونه اطلاع رسانی شفاف و مشخص از طرف کارگزاری به معامله گران این بازار، صورت نمیگیره و معلوم نیست فرد معامله گر چطوری باید متوجه بشه که مشکل دسترسی و ورود به سامانه آنلاین، حل شده و میتونه اقدام به معامله کنه ؟؟ پیشنهاد میکنم این موضوع رو بعنوان یک "وضعیت اضطراری"، از طریق "پیامک" به شماره موبایل معامله گران آتی که با کارگزاری آگاه کار میکنند، اطلاع رسانی کنید تا از سرگردانی اونها و وارد شدن ضرر و زیان احتمالی (ناشی از اینگونه قطعی ها در سیستم آنلاین) به مشتریان کارگزاری، تا حد امکان جلوگیری بشه. ممنونم.

    ۱
    • مریم نوری گفت:

      سلام دوست عزیز،در شرایط ایجاد مشکل، در صورت برطرف نشدن کامل مشکل از طریق سامانه آنلاین آتی و کانال های تلگرامی، به مشتریان اطلاع رسانی می شود. زمانی که این موضوع حتی به صورت نسبی رفع شود ، اقدام به اطلاع رسانی در خصوص رفع کامل مشکل نمی گردد.

      ۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

عدد را وارد کنید: