شاخص قیمت تولید کننده PPI

  • تاریخ درج ۲۳ مرداد ۱۳۹۹
  • تاریخ ویرایش ۱۲ اسفند ۱۴۰۲
  • ۰ نظر
  • ۳۸۸۵ مشاهده
مفهوم تولید ناخالص داخلی GDP

شاخص قیمت تولیدکننده، میزان تغییر در قیمت کالاها و خدماتی است که توسط یک تولید کننده خریداری شده و پس از تولید محصول نهایی به فروش می‌رسد. بنابراین این شاخص تغییر در سطح عمومی قیمت‌ها را از دیدگاه تولید کننده و خریدار در بخش‌های مختلف اقتصادی مانند کشاورزی، صنعت، معدن و خدمات نشان می‌دهد. دوره بررسی شاخص قیمت تولید کننده ماهانه است که توسط بانک مرکزی و مرکز آمار ایران اعلام می‌شود.

شاخص قیمت تولید کننده نشان‌دهنده نرخ تورم مرتبط با هزینه‌های تولیدی توسط کارخانه‌ها است که می‌تواند روند تورمی را زودتر نشان دهد. هرچه درصد شاخص قیمت تولید کننده نسبت به دوره قبل بیشتر شود، موجب بالا رفتن تورم و در نتیجه افت ارزش سهام شرکت‌های صنعتی و کاهش ارزش پول کشور در برابر سایر کشورها می‌شود. افزایش شاخص قیمت تولیدک ننده نشان‌دهنده افزایش بهای تمام شده و هزینه تولید کننده‌ها است که در پی آن سودآوری شرکت‌ها کاهش می‌یابد.

 

در تحلیل بنیادی بررسی شاخص بهای تولید کننده حائز اهمیت است زیرا تغییر در سطح عمومی قیمت‌ها را نشان می‌دهد و ارتباط بالایی با بازار دارد. تحلیلگران از این شاخص برای پیش‌بینی نرخ تورم در آینده استفاده می‌کنند. همچنین شاخص قیمت تولید کننده میزان تقاضای مصرف کننده را نیز نشان می‌دهد.

با توجه به مطالب بیان شده شاخص قیمت تولید کننده به عنوان یکی دیگر از عوامل کلان اقتصادی در تحلیل بنیادی باید در نظر گرفته شود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

عدد را وارد کنید: