با ۵۰۰ هزار تومان کجا سرمایه گذاری کنیم؟

  • ۱۶ اسفند ۱۴۰۲
  • ۲۴ بهمن ۱۳۹۷
  • ۲۹۸ نظر
  • ۷۳۲۱۱ مشاهده
با ۵۰۰ هزار تومان کجا سرمایه گذاری کنیم؟

سرمایه‌گذاری یکی از بهترین اقدامات مالی برای حفظ ارزش پول و کسب سود است. اگر شما هم تصمیم به این کار گرفته‌اید، خوب است بدانید که برای سرمایه‌گذاری حتما لازم نیست سرمایه کلان داشته باشید، حتی با مبالغ کم مانند پانصد هزار تومان هم می‌توان سرمایه‌گذاری را آغاز کرد. حالا بیایید با هم ببینیم که چگونه می‌توان با ۵۰۰ هزار تومان سرمایه‌گذاری کرد؟


چگونه با پانصد هزار تومان سرمایه‌گذاری کنیم؟

برای شروع سرمایه‌گذاری ابتدا باید گزینه‌های پیش روی خود را مشخص کنید. در حال حاضر بازارهای متنوعی برای سرمایه‌گذاری در ایران وجود دارد که سرمایه‌گذاران با توجه به میزان سرمایه و شناخت خود از این بازارها، وارد فرایند سرمایه‌گذاری می‌شوند. اما سوال اصلی این است که با سرمایه‌های خرد کجا سرمایه‌گذاری کنیم؟ برای شروع یا ورود به بعضی از بازارهای سرمایه‌گذاری باید پول کلانی در اختیار داشته باشید، با توجه به اوضاع مالی و اقتصادی و وجود تورم در کشور، این شرایط (شروع با سرمایه کلان) برای عمده‌ای از مردم امکان‌پذیر نیست؛ پس چه باید کرد؟! در ادامه قصد داریم بسترهای مختلف برای شروع سرمایه‌گذاری با ۵۰۰ هزار تومان را به صورت جداگانه بررسی کنیم و در نهایت به بهترین انتخاب برسیم.

۱. سپرده‌گذاری در بانک‌

زمانی که بحث کسب سود مطرح باشد، سپرده‌گذاری در بانک، تقریبا اولین گزینه‌ای است که به ذهن سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز می‌رسد. بیشتر افراد، ترجیح می‌دهند که پول خود را در بانک‌ها به صورت سپرده بلند مدت یا کوتاه‌مدت بگذارند و در نهایت بدون تحمل ریسک، سود دریافت کنند. در حال حاضر انتخاب سپرده‌های بانکی با توجه به وضع اقتصادی و رشد تورم در کشور، گزینه مناسبی نیست و با این کار، حتی ارزش سرمایه شما هم در طول زمان حفظ نخواهد شد. به عبارت دیگر، این نوع سرمایه‌گذاری برای افرادی که خواهان ایجاد تغییری در زندگی مالی‌شان هستند اصلا به صرفه نخواهد بود.

از این گذشته، برای سرمایه‌گذاری با ۵۰۰ هزار تومان سپرده‌گذاری راهکار مناسبی نیست و صندوق های درآمد ثابت روش بهتری محسوب می‌شوند. برای مثال شما می‌توانید هر ماه مبلغ ۵۰۰ هزار تومان مازاد درامد خود را به خرید صندوق همای آگاه اختصاص دهید. به این ترتیب، این صندوق سود روزشمار دارد، با چند کلیک خرید و فروش می‌شود، جریمه برداشت زودهنگام ندارد و همان آرامش و امنیت خاطر بانک را برای‌تان فراهم می‌کند.

۲. سرمایه‌گذاری در طلا

طلا کالای با ارزشی است که از گذشته به عنوان یک بستر مناسب برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود. قیمت طلا با توجه به ارزش دلار و انس جهانی در حال نوسان است و به مرور زمان ارزش قیمتی آن بیشتر می‌شود. برای سرمایه‌گذاری در بازار طلا، باید بازه زمانی بلندمدت را در نظر بگیرید. این فلز گرانبها از گذشته به عنوان یک روش امن سرمایه‌گذاری شناخته می‌شود اما با افق زمانی بلندمدت. در بازه‌های زمانی کوتاه، نوسانات قیمت طلا ممکن است سرمایه‌تان را دچار زیان کند. از این گذشته، خرید و نگهداری طلای فیزیکی با ریسک‌هایی همراه است. مسئله مالیات را نیز نباید فراموش کرد. با این تفاسیر، سرمایه‌گذاری در طلا از طریق بازار سرمایه راهکار بهتری به نظر می‌رسد. شما می‌توانید هر زمان که خواستید با حداقل مبلغ ۵۰۰ هزار تومان برای خرید صندوق زرین آگاه اقدام کنید. کافی است نماد «مثقال» را در سامانه معاملاتی کارگزاری خود جست‌وجو کنید.

۳. سرمایه‌گذاری با خرید دلار و ارزهای رایج

همان‌طور که می‌دانید دلار و سایر ارزهای رایج، یکی از پر نوسان‌ترین بخش‌های سرمایه‌گذاری به شمار می‌آید. افرادی که وارد این بستر می‌شوند باید دارای قدرت ریسک‌پذیری بسیار بالایی باشند؛ چرا که فراز و نشیب‌های قیمتی در دلار زیاد است و اگر شما هم جزو افرادی هستید که تاب و توان مشاهده کاهش اصل سرمایه خود را ندارید، پیشنهاد می‌کنیم به گزینه‌های دیگری برای سرمایه‌گذاری فکر کنید. از همه این‌ها گذشته، سیاست‌های پولی بانک مرکزی آمریکا و شاخص‌های اقتصادی این کشور هم در تعیین ارزش دلار اثر می‌گذارند. سایر ارزهای مهم دنیا هم روی افزایش یا کاهش دلار تاثیرگذار هستند و به عبارتی، این روش سرمایه‌گذاری به دلیل وابسته بودن به عوامل متعدد، نمی‌تواند گزینه خوبی برای سرمایه‌گذاری، آن هم با مبالغ اندک باشد.

۴. سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال

در سال‌های اخیر ارز دیجیتال به عنوان یک گزینه برای سرمایه‌گذاری شناخته شده است. ارزهای دیجیتال، به شکل الکترونیکی و در بستر شبکه‌ای غیرمتمرکز موسوم به بلاک‌چین معامله می‌شوند. خرید و فروش این ارزها به شکل آنی و بدون نیاز به واسطه میان افراد صورت می‌گیرد. اگر کمی با این بازار آشنا باشید، حتما نام «بیت‌کوین» را شنیده‌اید. بیت‌کوین تنها ارز دیجیتالی نیست که در دنیا مورد توجه قرار گرفته است. ارزهای دیجیتالی مختلفی مانند: اتریوم، لایت‌کوین و … هم در بازار وجود دارند که می‌توان آن‌ها را خرید و فروش کرد. طی سالیان گذشته رشد و بازدهی ارزهای دیجیتالی چشم‌گیر بوده است، اما نوسانات آن را هم نمی‌توان نادیده گرفت. مثلا در اواخر سال ۲۰۱۷، تبلیغات و اخبار متعددی که درباره ارزهای دیجیتالی منتشر شد، باعث بروز حباب قیمتی در بازار ارزهای دیجیتالی شد. حبابی که در سال ۲۰۱۸ ترکید و بسیاری از افراد ضررهای بسیار سنگینی را تجربه کردند. از طرفی با اعمال تحریم‌های متعدد علیه ایران، ممکن است دسترسی به سرمایه و دریافت وجه را با مشکل مواجه کند. همچنین با توجه به ممنوعیت داخلی معاملات ارزهای دیجیتال، در صورت بروز مشکل امکان پیگیری از مقامات انتظامی و نظامی نیز وجود ندارد. علاوه بر این، مبلغ ۵۰۰ هزارتومان برای شروع سرمایه‌گذاری در بیت کوین یا ارزهای دیجیتال سرمایه مناسبی نیست.

۵. سرمایه‌گذاری در بورس با ۵۰۰ هزار تومان

بازار بورس یکی دیگر از بسترهای سرمایه‌گذاری است که در سال‌های اخیر به دلیل بازدهی خوب و شفاف بودن آن، مورد توجه افراد و سرمایه‌گذاران قرار گرفته است. بورس یکی از بهترین گزینه‌های ممکن برای سرمایه‌گذاری با مبالغ کمتر از ۱ میلیون تومان است. علاوه بر این، تمام افراد بدون هیچ محدودیت تحصیلی، سن و مذهب می‌توانند به راحتی در این بازار فعالیت کنند. برای شروع سرمایه‌گذاری در بورس کافی است از طریق کارگزارهای بورس اقدام کنید. در نظر داشته باشید که فرایند ثبت نام و دریافت کد بورسی به روش حضوری و آنلاین امکان‌پذیر است. در روش حضوری می‌توانید به یکی از شعب کارگزاری مورد نظر مراجعه کنید و فرایند ثبت نام و دریافت کد معاملاتی خود را به انجام برسانید. در روش آنلاین، با استفاده از سامانه ثبت نام کد بورسی می‌توان اقدام کرد. در ابتدای کار شاید این فکر به ذهن‌تان خطور کند که ورود به بازار بورس ممکن است نیاز به سرمایه‌ کلان داشته باشد یا این که شما باید قدرت ریسک‌پذیری بسیار بالایی داشته باشید! جالب است بدانید که شما با مبلغ ۵۰۰ هزار تومان هم به راحتی می‌توانید فعالیت خود را در این بازار شروع کنید. در خصوص میزان ریسک‌پذیری هم باید گفت که اگر از ریسک سرمایه‌گذاری دوری می‌کنید، می‌توانید پول خود را در صندوق‌های سرمایه‌گذاری تزریق کنید که در ادامه به انواع روش‌های سرمایه‌گذاری اشاره خواهیم کرد.

روش‌های سرمایه‌گذاری در بورس

سرمایه‌گذاری در بازار بورس به دو روش مستقیم و غیرمستقیم انجام می‌شود که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

۱- سرمایه‌گذاری مستقیم در بورس

روش مستقیم مختص افرادی است که خودشان با تکیه بر دانش مالی و زمانی که در اختیار دارند، معاملات یا فرایند خرید و فروش سهام را برنامه‌ریزی و مدیریت می‌کنند. سرمایه‌گذاری مستقیم در بورس نیاز به کسب دانش مالی و به روز نگهداشتن آن دارد. در این فرایند هر سرمایه‌گذار با اتکا به دانش و تجربه خود در موقعیت‌های مختلف تصمیمات گوناگون می‌گیرد که این تصمیم‌گیری‌ها می‌تواند موجب کسب سود یا زیان افراد شوند. به علاوه در سرمایه‌گذارانی که مستقیم در بورس معامله می‌کنند، تقریبا هر روز باید وضعیت بازار را پایش کنند و از ابزارهای تحلیلی مختلف برای پیش‌بینی روندهای آینده استفاده کنند. سرمایه‌گذاری در بورس به علت بازدهی آن، طرفداران زیادی دارد و یکی از بهترین روش‌ها برای حفظ ارزش سرمایه در دست افراد است.

۲- سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس

روش غیر مستقیم، روشی است که در آن مدیریت دارایی‌های خود را به افراد حرفه‌ای می‌سپارید. بازار بورس امکان این کار را با ابزار سبدگردانی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری فراهم کرده است.

سبدگردانی مدیریت دارایی‌ها را به صورت اختصاصی انجام می‌دهد و برای مبالغ بالا انجام می‌شود اما صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای همه فعالان بازار با هر میزان سرمایه‌ای (حداقل ۱۰۰ هزار تومان) مناسب هستند.

صندوق‌ها انواع مختلفی دارند و با توجه به ترکیب دارایی‌هایشان تقسیم‌بندی می‌شوند. این تنوع می‌تواند تمامی سرمایه‌گذاران را با اهداف مالی مختلف و سطوح ریسک‌پذیری متفاوت پوشش دهد. مثلا افرادی که سود ثابت و ریسک پایین می‌خواهند، می‌توانند از صندوق‌های درامد ثابت به عنوان جایگزینی برای سپرده‌های بانکی استفاده کنند.
کسانی که قصد سرمایه‌گذاری در سهام را دارند می‌توانند به جای درگیر شدن در فرایند انتخاب و خرید سهام ارزشمند، صندوق سهامی بخرند و به دانش و تجربه مدیریت صندوق تکیه کنند.

صندوق‌های طلا، مناسب با نرخ ارز و اونس جهانی طلا حرکت می‌کنند و جایگزین مناسبی برای خرید طلای فیزیکی محسوب می‌شوند.

حتی اگر قصد سرمایه‌گذاری در ملک را داشته باشید، می‌توانید از ابزارهای بورسی استفاده کنید. صندوق املاک و مستغلات گزینه‌ای جدید در بازار سرمایه ایران است که بیشترین درصد دارایی‌های خود را (حداقل ۷۰ درصد) به سرمایه‌گذاری در ملک اختصاص می‌دهد. با سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها، بدون نیاز به درگیر شدن در فرایند انتخاب ملک ارزشمند، خرید و انتقال سند و … از بازدهی بازار ملک بهره‌مند می‌شوید. مدیریت حرفه‌ای و ساختارهای شفاف و قانونمند بورسی، باعث می‌شود این صندوق‌ها نسبت به سایر روش‌های سرمایه‌گذاری گروهی (مثل خرید متری ملک)، مطمئن‌تر و کم‌ریسک‌تر باشند.

مزایای سرمایه‌گذاری در بازار بورس

قبل از هر چیز باید بگوییم که یکی از مزیت‌های اصلی این بازار، امکان شروع سرمایه‌گذاری با ۵۰۰ هزار تومان در بورس است؛ البته باید یادتان باشد که خرید آنلاین سهام در بورس با حداقل ۵۰۰ هزار تومان امکان‌پذیر است. علاوه بر این، سایر مزایای بازار بورس عبارت‌اند از:

  1. شفاف بودن
  2. قانون‌مند و دارای چارچوب‌های مشخص
  3. بستر مناسب برای تمام افراد با ریسک‌پذیری‌های متنوع
  4. امکان حفظ ارزش سرمایه و کسب سود از آن به طور هم زمان
  5. امکان سرمایه‌گذاری مستقیم یا غیر مستقیم
  6. نقدشوندگی بسیار بالا نسبت به سایر بازارهای سرمایه‌گذاری
  7. انجام معاملات با نظارت مستقیم سازمان بورس

مقایسه بازار بورس و بازارهای موازی

در جدول زیر به مقایسه بعضی از مهم‌ترین عوامل برای سرمایه‌گذاری در بورس و بازارهای موازی اشاره شده است:

نوع بازار نقدشوندگی ریسک پذیری نیاز به تخصص بازدهی
مسکن کم کم ندارد متوسط
طلا بالا بالا ندارد بالا
ارز (دلار) بالا بالا ندارد بالا
بانک بالا کم ندارد کم
بورس بالا متوسط مستقیم: دارد غیرمستقیم: ندارد بالا

علاوه بر این، در نمودار زیر بازدهی یکساله بازارها در مقایسه با تورم منتهی به اردیبهشت سال ۱۴۰۱ مشخص شده است:

بازدهی یکساله بازارها


سخن آخر

نگهداری سرمایه به صوت پول نقد با وجود تورم در جامعه، تصمیم عقلانی و مناسبی نیست. حفظ ارزش پول و کسب بازدهی از آن، دغدغه‌ بسیاری از مردم است و سرمایه‌گذاری تنها راهکار برای مقابله با تورم محسوب می‌شود. در این مقاله به بازارهای مختلف سرمایه‌گذاری در کشور اشاره کردیم و در نهایت به مقایسه این بازارها پرداختیم. موضوع اصلی در این مقاله، شناسایی یک بازار مناسب برای شروع سرمایه گذاری با ۵۰۰ هزار تومان بود و تاکید روی این نکته که با مبالغ خرد و با مازاد درامد هر ماه نیز می‌توان مسیر سرمایه‌گذاری را آغاز کرد. کافی است دانش مالی خود را ارتقا دهید و فرصت‌های سرمایه‌گذاری را بشناسید.

298 پاسخ به “با ۵۰۰ هزار تومان کجا سرمایه گذاری کنیم؟”

  1. AQ7992 گفت:

    خیلی عالی و مفید بود، واقعا بورس بهترین بازار برای افزایش سرمایه و کسب دانش و تخصص مالی هست به شرطی که با اگاهی کامل وارد این بازار شویم

    ۲۱
  2. AH8407 گفت:

    احسنت و درود بابت این راهنمایی های ارزنده

    ۱۴
  3. AL4089 گفت:

    سلام
    ممنون از فعال بودن اطلاعات باشگاه..
    تشکر

    ۱۷
  4. AR5016 گفت:

    با سلام
    ممنون از شما
    خلاصه. اما مفید!

    ۱۴
  5. AP1535 گفت:

    سلام
    تشکر از تهیه مطالب ارزنده تان
    لطفا سرمایه گذاری های مختلف رو جداگانه از حیث مزیت و معایب آن بررسی جامع نمایید
    با تشکر

    ۴۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

عدد را وارد کنید:

1 2 3 43