ابزارهای تحلیل تکنیکال و کلیات آن‌ها

  • ۱۹ آذر ۱۴۰۲
  • ۲۸ بهمن ۱۳۹۵
  • ۶۴ نظر
  • ۴۱۸۶۴ مشاهده
ابزارهای تحلیل تکنیکال

در بازار بورس، به دست آوردن سود هدف اصلی سرمایه‌گذاران به حساب می‌آید. خرید سهم در پایین‌ترین قیمت ممکن و فروش آن در قیمت‌های بالا یکی از مواردی است که سرمایه‌گذاران همیشه به دنبال آن بوده‌اند. تحلیل سهم به روش‌های مختلفی امکان‌پذیر است که مهمترین آنها عبارتند از تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی. با “اصول تحلیل تکنیکال: تاریخچه و نظریه‌های آن” پیشتر آشنا شدیم؛ در این مطلب سعی خواهد شد در مورد ابزارهای تحلیل تکنیکال و کلیات آن مورد بررسی قرار بگیرند.


 

در تحلیل تکنیکال مواردی زیادی در نظر گرفته می‌شود که مهمترین آنها روند قیمتی گذشته سهم، نوسان آن و قیمت فعلی هستند. در واقع تحلیل تکنیکال، با بررسی گذشته سهم سعی در پیش‌بینی آینده آن دارد. یکی از اصول تحلیل تکنیکال روندی بودن قیمت سهم است.

در تحلیل تکنیکال فرض بر این است که قیمت سهم دارای روند است؛ هر چند که در برخی زمان‌ها به‌صورت تصادفی است و روند خاصی ندارد. فرض دوم این است که همه چیز در قیمت دیده شده است؛ بدین معنا که کلیه عوامل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، جغرافیایی و … در قیمت یک سهم لحاظ شده است.

شاید بتوان انعطاف‌پذیری تحلیل تکنیکال را بزرگ‌ترین نقطه قوت این نوع تحلیل در نظر گرفت. چرا که تقریبا در همه بازارهای معاملاتی می‌توان از تحلیل تکنیکال استفاده کرد. از دیگر نقاط قوت تحلیل تکنیکال قابلیت استفاده از آن در بازه‌های زمانی مختلف است. این بازه می‌تواند از دقیقه تا ماه و سال باشد.

در مطلب “مقایسه تحلیل تکنیکال و بنیادی” به مزایا و اشکالات تحلیل تکنیکال اشاره شده است.

تحلیل تکنیکال کلاسیک

بازار سرمایه بازار عرضه و تقاضا است. در روند قیمتی سهم در بعضی از نقاط تبادل شدید عرضه و تقاضا رخ می‌دهد. عبور از این نقاط به منزله تسلط عرضه بر تقاضا یا برعکس آن است. به‌طور کلی بازار سرمایه‌دارای سه نوع روند صعودی، نزولی و خنثی است. روند خنثی بیانگر میزان برابر در عرضه و تقاضا در یک دوره زمانی خاص است. از این نقاط به عنوان نقاط حمایتی و مقاومتی یاد می‌شود. رسم خطوط حمایتی و مقاومتی سهم از قدیمی‌ترین و اساسی‌ترین ابزارها در تحلیل تکنیکال به حساب می‌آید. خط حمایتی که در آن سهم به سمت کاهش قیمت حرکت می‌کند و خط مقاومت خطی است که قیمت سهم تمایل به افزایش و صعود دارد. تعداد نقاط در تماس، طول دوره زمانی که در نظر گرفته شده است و حجم معاملات از مهمترین مواردی است که در رسم خطوط حمایتی و مقاومتی باید در نظر گرفته شوند. همانطور که ذکر گردید، در تحلیل تکنیکال از روند گذشته سهم استفاده می گردد. گذشته سهم را می‌توان در بازه‌های زمانی یک ماه، شش ماهه، سالانه و هر بازه زمانی را در نظر گرفت.

تحلیل تکنیکال کلاسیک

 

 

الگوهای قیمتی

الگوهای قیمتی در واقع عبارتند از اشکالی از نمودار سهام که به دلیل تعداد بالای تکرار آنها بر روی نموداری‌های قیمت، روند قیمت سهام بعد از آن با درصد بالایی (معمولا بالای ۵۰ درصد) در جهت خاصی باشد (صعودی یا نزولی). در واقع الگوهای قیمتی بیان کننده این مطلب است که گذشته سهم خود را تکرار می‌کند و الگوهایی در نمودارهای سهم وجود دارند که به دفعات زیادی تکرار شده‌اند و قیمت سهم پس از این الگوها روند مشخصی داشته است. شناخت و شناسایی این الگوها می‌تواند به سهامدار در انتخاب قیمت مناسب برای خرید یا فروش کمک بسزایی کند. از معروف‌ترین الگوهای قیمتی می‌توان به الگوی برگشتی، الگوی ادامه دهنده، الگوی سر و شانه، الگوی فنجان و دسته، الگوی پرچم و قلاب، الگوی وج (wedge)، الگوی کاسه‌ای، الگوی دو دره و دو قله، و الگوی مثلثی اشاره کرد.

الگوهای قیمتی

انواع نمودار قیمتی

نمودار خطی و نمودار کندل استیک جز معروف‌ترین نموداری‌های قیمتی در تحلیل تکنیکال به حساب می‌آیند. در نمودار خطی که یکی از ساده‌ترین نمودارها به حساب می‌آید، نموداری کندل استیک که با عنوان نمودار شمعی نیز از آن یاد می شود، نسبت به نمودار خطی اطلاعاتی بیشتری را ارائه میدهد. در نمودار کندل استیک علاوه بر مشاهده همه اطلاعاتی که در نمودار خطی بیان شده‌اند، بالاترین، پایین‌ترین قیمت را در بازه‌های زمانی مختلف (مثلاً یک دقیقه، یک روز، یک ماه) را نمایش می‌دهد. از دیگر نمودارهایی که در حین سادگی استفاده زیادی در تحلیل تکنیکال می‌شود، می‌توان به نمودار میله‌ای روزانه اشاره کرد که شامل زمان و قیمت است. معمولا محور عمودی شامل قیمت و محور افقی بیانگر زمان است.

انواع نمودار قیمتی

اسیلاتور و اندیکاتور

در ابتدا معنای تحت‌اللفظی این دو کلمه بیان می‌گردد. اسیلاتور (oscillator) در زیان انگلیسی به معنای نوسان‌ساز و اندیکاتور (indicator) به معنای شاخص و مقیاس است. اندیکاتورها با استفاده از محاسبات ریاضی بر روی قیمت سهم و حجم معاملات آن، اطلاعات بسیار خوبی در مورد سهم از جمله شتاب قیمت، روند حرکت سهم و سایر معیارهای مهم را ارائه می‌دهند. معمولاً از اندیکاتورها برای تایید روند سهم پیش‌بینی شده و اعتبار آن استفاده می‌شود. همچنین تولید سیگنال خرید و فروش از دیگر استفاده‌های رایج از اندیکاتور ها به شمار می‌آید. اندیکاتورها به دو دسته پیشرو (leading) و دنباله‌رو (lagging) تقسیم می‌شوند. اندیکاتور نسبت انباشتگی به پراکندگی، اندیکاتور rsi یا شاخص قدرت روند،اندیکاتور استوکاستیک، اندیکاتور شاخص معدل قیمت، اندیکاتور آرون از جمله معروف‌ترین اندیکاتورها به حساب می‌آیند.

بسیاری از ابزارهای تکنیکال برای روندهای صعودی و نزولی عملکرد مناسبی ارائه می‌دهند. اما یکی از ابزارها که برای زمان خنثی و ثبات قیمت‌ها استفاده می‌شود اسیلاتور است. از اسیلاتور برای مشاهده هیجانات بازار نیز استفاده می‌شود.

اسیلاتور و اندیکاتور

الگوهای شمعی یا کندل استیک

نمودارهای شمعی که برای اولین بار در ژاپن مورد استفاده قرار گرفتند، در واقع بیان‌کننده احساسات بازار هستند. در نمودارهای شمعی اندازه بدنه نمودار بسیار مهم است. به‌طور مثال بدنه بزرگ‌تر در نمودار شمعی نشان‌دهنده خریدار دست قوی‌تری دارد و بدنه کوچک‌تر نشان‌دهنده قدرت کم خرید و فروش است. الگوهای شمعی به دو دسته کلی ادامه دهنده و برگشتی تقسیم می‌شوند.

الگوهای شمعی یا کندل استیک

الگوهای هارمونیک

شناسایی نقاط بازگشت در بازار، بر اساس الگوهای ویژه یکی از وظایف الگوهای هارمونیک است. این الگوها از کنار هم قرار گرفتن معنی دار موج‌های حرکتی بازار به وجود می‌آیند. استفاده از الگوهای هارمونیک در مقایسه با الگوهای کلاسیک کمی پیچیده‌تر است؛ چرا که شناسایی آن‌ها نیاز به تجربه زیادی دارد. الگوی ab=cd از عمومی‌ترین الگوهای این دسته است. از دیگر الگوهای این بخش می‌توان به الگوی گارتلی، باترفلای، الگوی بت یا خفاش، الگوری crab نام برد.

الگوهای هارمونیک

پرایس اکشن

پرایس اکشن عبارت است از معامله کردن با استفاده از اطلاعات واقعی و فقط بر اساس نمودار قیمت. در این روش مبنا قیمت فعلی سهم است و سپس با استفاده از برخی اصول، روند حرکتی که بیشترین درصد رخ دادن را دارد را در نظر می‌گیرند.

پرایس اکشن

خطوط فیبوناچی

نسبت های فیبوناچی توسط یک ریاضیدان ایتالیایی کشف شد. از اعداد فیبوناچی و نسبت هایی که بین آنها است، در مسائل مختلفی استفاده میشود که تحلیل تکنیکال نیز از این موضوع بی بهره نیست. از جمله نسبت هایی که در بین اعداد فیبوناچی است میتوان به به این موارد اشاره کرد: ۰٫۷۶۳ – ۰٫۶۱۸  – ۰٫۵ – ۰٫۳۸۲ – ۰٫۲۳۶

به‌عنوان مثال

هر عدد فیبوناچی تقریبا ۱٫۶۱۸ برابر عدد قبلی خود است. هر عدد فیبوناچی تقریبا ۰٫۶۱۸ برابر عدد بعدی خود است.

ابزارهای فیبوناچی در تحلیل تکنیکال برای شناسایی بازگشت یا ادامه روند استفاده می‌شوند. ابزارهای زیادی در مورد فیبوناچی در بازار وجود دارد که فیبوناچی ریتریسمنت، فیبوناچی اکستنشن، فیبوناچیProjection، فیبوناچی اکسپنشن، فیبوناچی Arcs، فبوناچی Fan، فیبوناچی زمانی از جمله معروف‌ترین و پرکاربردترین ابزارهای فیبوناچی در تحلیل تکنیکال به حساب می‌آیند.

مثال برای خطوط فیبوناچی

امواج الیوت

تحلیل امواج و جهات تغییرات قیمت از مهمترین بخش های تحلیل تکنیکال است که برای تشخیص زمان خرید و فروش استفاده میگردد. مهم ترین بخش الویت مربوط به موج ها است. سایر بخش های آن مربوط به نسبت و زمان است. بطور معمول از امواج الویت برای میانگین های بزرگ استفاده می گردد. بر اساس امواج الویت بازار سرمایه یک روند تکرار شونده شامل پنج موج افزایش و پس از آن با سه موج کاهشی همراه می گردد.

 

امواج الیوت


جمع‌بندی:

در ادامه آموزش تحلیل تکنیکال، در این مطلب با ابزارها و کلیات آن آشنا شدیم. الگوهای هارمونیک، خطوط فیبوناچی، امواج الیوت، الگوهای شمعی و موارد دیگر صحبت کردیم. سلسله آموزش‌های تکنیکال به مرور تکمیل شده و با یادگیری مفاهیم بیشتر، مثال‌هایی برای مخاطبین گرامی ذکر می‌شود تا مفاهیم به درستی قابل درک باشد.

 

آیا از کارگزار خود تخفیف نقدی کارمزد، وام قرض‌الحسنه و یا اعتبار دریافت می‌کنید؟

کارگزاری آگاه به تمام مشتریان خود این خدمات را ارائه می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر، فرم ذیل را تکمیل نمایید تا با شما تماس بگیریم.

64 پاسخ به “ابزارهای تحلیل تکنیکال و کلیات آن‌ها”

  1. agah04971 گفت:

    باسلام و تشکر از مطلب خوب و آموزنده ای که ارائه داده اید میشه لطفا در مورد پرایش اکشن مقاله ای یا ویدئوهایی جداگانه قرار بدهید تا موضوع واضح تر بشود ممنون

    ۲
  2. namazi01573 گفت:

    با سلام
    منظور از تحلیل تکنیکال همان دیتاماینینگ یا به عبارتی همان داده کاوی در بازار سهام است؟

    ۰
  3. agah17199 گفت:

    سلام
    برای آشنایی با الگوها مطلب بسیار مفیدی بود
    ممنون

    ۱
  4. agah69335 گفت:

    با سلام
    بحث ها خیلی خلاصه بودند. تشریح بیشتری می طلبد.

    ۴
  5. agah02772 گفت:

    باسلم از زحمات شماممنون .اگربرای شما مقدور می باشد.این جروه تحلیل تکنیکال ادامه بدهید.سپاسگزارم.....

    ۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

عدد را وارد کنید:

1 2 3 11