آموزش و معرفی بهترین ابزار تحلیل تکنیکال

  • تاریخ درج ۶ مهر ۱۳۹۶
  • تاریخ ویرایش ۸ تیر ۱۴۰۱
  • ۵۰ نظر
  • ۲۴۰۷۵ مشاهده
تحلیل تکنیکال

تکنیکالیست یا تحلیلگر تکنیکال، با مشاهده روند قیمت‌ها در گذشته، به دنبال یافتن روند قیمت‌ها و پیش‌بینی آنها در آینده است. بسیاری از معامله‌گران در بورس اوراق بهادار برای کسب سود از طریق خرید و فروش سهام‌ شرکت‌ها، از تحلیل تکنیکال استفاده می‌کنند. مقالات و آموزش‌های متعددی در خصوص تحلیل تکنیکال در بآشگاه مشتریان کارگزاری آگاه منتشر کردیم، در این مطلب از بلاگ بآشگاه مشتریان کارگزاری آگاه قصد داریم ساختار و ترتیب یادگیری آنها و همچنین ابزارها و منابع تحلیل تکنیکال را خدمت شما ارائه کنیم، بنابراین تا انتها همراه ما باشید.


بسیاری از تحلیلگران تکنیکال رویکرد بالا به پایین را دارند که با تجزیه و تحلیل گسترده آغاز می‌شود. این دید گسترده سپس متمرکزتر می‌گردد. چنین رویکرد تحلیلی معمولا مستلزم ۳ قدم زیر است:

۱ – تحلیل گسترده بازار با استفاده از شاخص‌های کلی مانند شاخص کل بورس انجام می‌شود
۲ – چند بخش و صنعت‌ برای یافتن قوی‌ترین و ضعیف‌ترین صنعت تحلیل می‌شود
۳ – پس از تشخیص صنعت قوی و مناسب، سهام آن گروه تحلیل انجام می‌گیرد و قوی‌ترین و ضعیف‌ترین سهم‌ها در گروه‌ بدست می‌آید

زیبایی تحلیل تکنیکال در تطبیق‌پذیری آن است. به خاطر اینکه اصول تحلیل تکنیکال بصورت جهانی قابل اجراست، هر قدم ذکر شده در بالا می‌تواند با همان پس‌زمینه تئوری انجام شود.
لازم نیست یک مدرک در علم اقتصاد یا مدرک CPA داشته باشید تا بتوانید نمودار شاخص بورس را تحلیل کنید. تفاوتی ندارد نمودار ۲ روزه باشد یا ۲ ساله، نمودار سهام باشد، شاخص بورس یا نمودار یک کالا، اصول تحلیل تکنیکال مانند حمایت‌ها، مقاومت‌ها و روندها و سایر جنبه‌ها می‌تواند روی هر نموداری پیاده شود
با این توضیحات شاید تصور کنید تحلیل تکنیکال آساناست، اما چنین نیست. موفقیت در این تحلیل نیازمند تحقیق و مطالعه جدی، تعهد و یک ذهن باز است.

تاریخچه و اصول تحلیل تکنیکال

در مطلبی تحت عنوان “اصول تحلیل تکنیکال: تاریخچه و نظریه‌های آن” به بررسی نظریات و برخی افراد پرداختیم که از ابتدای تحلیل تکنیکال در رشد و توسعه آن نقش مهمی داشته‌اند.

از جمله این افراد که خدمات شایانی به تحلیل تکنیکال رساندند:

«چارلز داو» با نظریه مشهور «داو»
«رالف نلسون الیوت» با تئوری «امواج الیوت»
«ویلیام دلبرت گن» با نظریه «الگوی گن»
«لئوناردو فیبوناچی» با نظریه «اعداد فیبوناچی»
«آلن هال اندرو» با نظریه «چنگال اندرو»

همچنین در این مطلب انواع نمودارها، تایم‌فریم و خطوط روند توضیح داده شد

بیشتر بخوانید: تاریخچه و اصول تحلیل تکنیکال

ابزارهای تحلیل تکنیکال کلاسیک

در این مطلب با عمق بیشتری به بررسی انواع نمودارها پرداختیم و رایج‌ترین نوع نمودار را معرفی کردیم. سپس خط روندها بطور جامع آموزش داده شد و نقاط و سطوح حمایت و مقاومت را بررسی نمودیم.

بیشتر بخوانید: تحلیل تکنیکال کلاسیک و ابزارهای آن

کلیات ابزارهای تحلیل تکنیکال

الگوهای قیمتی، اسیلاتور و اندیکاتور، الگوهای شمعی یا کندل استیک، الگوهای هارمونیک، پرایس اکشن، خطوط فیبوناچی و امواج الیوت از مواردی بود که در مطلب “کلیات ابزارهای تحلیل تکنیکال” بررسی شد

بیشتر بخوانید: ابزارهای تحلیل تکنیکال و کلیات آن‌ها
بیشتر بخوانید: کندل استیک‌ها در تحلیل تکنیکال

الگوهای قیمتی در تحلیل تکنیکال کلاسیک

ده‌ها و صدها هزار معامله‌گر با استدلال‌ها و دلایل مختلف در بورس بصورت روزانه اوراق بهادار را خرید و فروش می‌کنند. امید به کسب سود، ترس از زیان، جلو افتادن از تورم، رسیدن قیمت سهم به هدف، رسیدن قیمت به حدضرر و توصیه مشاور سرمایه‌گذاری از جمله دلایل معامله‌گران برای انجام یک معامله در بازار است.

سعی در تشخیص ده‌ها و صدها دلایل احتمالی که معاملات با توجه به آن صورت می‌گیرد، فرایندی بسیار مشکل است. اینجاست که الگوهای قیمتی به کمک ما می‌آیند و از خرید و فروش‌هایی که در بازار انجام می‌گیرد تصویری برای تحلیل به ما ارائه می‌دهند تا از طریق آن بتوانیم نبرد بین خریداران و فروشندگان را تحلیل کنیم و تصمیم درست را بگیریم.

بیشتر بخوانید: الگوهای بازگشتی در تحلیل تکنیکال
بیشتر بخوانید: الگوهای قیمتی ادامه دهنده در تحلیل تکنیکال کلاسیک

آشنایی با الگوهای هارمونیک

الگوهای تکرار شونده یا هارمونیک که اساس آن بر مبنای نظریه لئوناردو فیبوناچی دانشمند و محقق سرشناس ایتالیایی و کاشف نظریه اعداد طلایی که به نام همین فرد نیز نام گذاری شده، استوار است. همچنین مبنای تحلیل تکنیکال بررسی روند معنادار موج‌های قیمتی و شناسایی روابط کمی، ریاضی و هندسی بین آن‌ها است که با گذشت زمان و حصول سابقه تاریخی روندهای قیمتی و تحلیل و بررسی روابط مکرر آن، قواعدی حاصل شد که الگوی هارمونیک و یا فیبوناچی یکی از مصادیق شاخص آن است. تلفیق این الگو با روندهای قیمتی، فیبوناچی تریدینگ را پایه‌گذاری نمود که به پیش‌بینی نقاط بازگشتی نمودارهای قیمتی (PRZ) سهولت بخشد. در ادامه این مطلب ابتدا به معرفی اجمالی الگوی فیبو می‌پردازیم و سپس با الگوهای کاربردی معاملاتی آن به صورت مختصر آشنا خواهیم شد.

بیشتر بخوانید: آشنایی با الگوهای هارمونیک

ابزارهای تحلیل تکنیکال

نرم‌افزارهای بسیاری از جمله آمی‌بروکر، متاتریدر و داینامیک‌تریدر برای تحلیل تکنیکال وجود دارد. اما اغلب به دلیل مشکلاتی که در وارد کردن داده‌ها و سایر مسائل پیش می‌آید، توصیه می‌کنیم از نرم‌افزار تکنیکال تحت وب آساتریدرآگاه استفاده کنید. این نرم‌افزار به‌منظور سهولت بررسی نمودار تکنیکالی هر سهم، در طراحی نرم‌افزار معاملات برخط آسا در نظر گرفته شده است. در مطلبی به نحوه استفاده از این بخش پرداخته شده است.

بیشتر بخوانید: راهنمای نرم افزار معاملات برخط آساتریدرآگاه (نسخه جدید)

کلاس‌های آموزش تکنیکال

برای یادگیری عمیق‌تر و کاربردی‌تر تحلیل تکنیکال کلاس‌هایی بصورت مجازی و حضوری برگزار می‌شود. کلاس مجازی، با توجه به اینکه برای همه افراد چه در تهران و چه در شهرستان قابل دسترس است، یکی از پرطرفدارترین راه‌های یادگیری مباحث مختلف تحلیل تکنیکال به شمار می‌رود.
شرکت در کلاس مجازی شرایط سخت و پیچیده‌ای ندارد، راهنمای کلاس‌های مجازی را در این مطلب می‌توانید بخوانید

بیشتر بخوانید: راهنمای آموزش مجازی کارگزاری آگاه

کلاس‌های آموزش تحلیل تکنیکال

کارگزاری آگاه کلاس‌های مقدماتی تا پیشرفته تحلیل تکنیکال را برگزار می‌کند. هدف از این دوره‌های آموزشی این است که سرمایه گذاران با ابزارهای موجود در تحلیل تکنیکال آشنا شده و بتوانند معاملات موفقی در بازار داشته باشند. حضور اساتید باتجربه و سابقه چندین ساله آموزش، از مزایای کلاس‌های کارگزاری آگاه است. برای مشاهده توضیحات هر کلاس، زمان برگزاری و هزینه و نحوه ثبت‌نام روی کلاس موردنظر کلیک کنید.

دوره تحلیل تکنیکال مقدماتی
دوره تحلیل تکنیکال پیشرفته
کلاس امواج الیوت
دوره کاربردی تحلیل تکنیکال مقدماتی در بازار سرمایه
دوره آموزشی معامله گری به سبک پرایس اکشن

آموزش تصویری تحلیل تکنیکال

در مجموعه تصویری آموزش بازار سرمایه که توسط کارگزاری آگاه تهیه شده است قسمت‌هایی از مراحل تحلیل تکنیکال مقدماتی و پیشرفته را آموزش داده‌ایم.

فیلم تحلیل تکنیکال مقدماتی

تحلیل تکنیکال مقدماتی – اصول تحلیل تکنیکال
تحلیل تکنیکال مقدماتی – انواع نمودار
تحلیل تکنیکال مقدماتی – پنل تحلیل تکنیکال
تحلیل تکنیکال مقدماتی – امواج و نقاط پیوت
تحلیل تکنیکال مقدماتی – حمایت و مقاومت و انواع آن

فیلم تحلیل تکنیکال پیشرفته

تحلیل تکنیکال پیشرفته – خطوط روند
تحلیل تکنیکال پیشرفته – طریقه رسم خطوط روند
تحلیل تکنیکال پیشرفته – شکست استاندارد
حمایت و مقاومت استاتیک و داینامیک

فیلم آموزش الگوهای تحلیل تکنیکال

تحلیل تکنیکال پیشرفته – انواع الگوها
تحلیل تکنیکال پیشرفته – الگوهای ادامه دهنده
تحلیل تکنیکال پیشرفته – الگوهای ادامه دهنده ۲
تحلیل تکنیکال پیشرفته – الگوهای بازگشتی
تحلیل تکنیکال پیشرفته – پیاده سازی الگوها

فیلم آموزشی ابزارهای تحلیل تکنیکال

تحلیل تکنیکال پیشرفته – فیبوناچی
تکنیکال پیشرفته – آشنایی با اندیکاتور و اوسیلاتور
تحلیل تکنیکال پیشرفته – میانگین متحرک
تحلیل تکنیکال پیشرفته – آموزش MACD
تحلیل تکنیکال پیشرفته – آموزش RSI
تحلیل تکنیکال پیشرفته – واگرایی ها
آموزش اندیکاتور rsi

فیلم آموزش ایچیموکو

تحلیل تکنیکال پیشرفته – مقدمات ایچیموکو
تحلیل تکنیکال پیشرفته – آشنایی با ایچیموکو۱
تحلیل تکنیکال پیشرفته – آشنایی با ایچیموکو۲

الگوهای کندل استیک

الگوهای کندل استیک – معرفی الگوهای کندل استیک
الگوهای کندل استیک – الگوهای ادامه دهنده (۲قسمت)

تکنیک‌های تکنیکال

تکنیک‌های تکنیکال – انتخاب تایم فریم مناسب
تکنیک‌های تکنیکال – اندیکاتورها یا چارت اصلی؟

کتاب‌های پیشنهادی جهت مطالعه تحلیل تکنیکال

نام و توضیحات برخی از کتاب‌ها که در مسیر یادگیری و پیشرفت در تحلیل تکنیکال می‌توانند به شما کمک کند را در زیر می‌توانید ببینید.

کتاب تحلیل تکنیکال در بازار سرمایه (جان مورفی، با ترجمه کامیار فراهانی)

کتاب «تحلیل تکنیکال در بازارهای سرمایه» نوشته جان مورفی (از تحلیلگران مشهور در سطح دنیا) می‌باشد. این کتاب نه به انتخاب افراد تازه‌کار و ناوارد، بلکه به انتخاب فعالان حرفه‌ای بازار، یکی از بهترین کتاب‌ها در زمینه آموزش تحلیل تکنیکال است.
برای اثبات این ادعا، همین بس که این کتاب به مدت ۷ سال در بین پرفروش‌ترین کتب آموزشی در زمینه سرمایه‌ گذاری در بورس بوده و به چندین زبان مختلف ترجمه شده است.

 

برای ورود علمی به بحث تشخیص روندها، به‌عنوان پیش درآمد، باید مفهوم پیوت‌ها در بازار را تشریح کنیم و کاربرد آن را در تشخیص روندها بیان کنیم.
به جرات می‌توان گفت پیوت‌ها و تشخیص درست آن در درک صحیح روندها بسیار مثمر ثمر است. همه‌ی مطالب فوق بصورت تخصصی در کتاب دوئل با روند مطرح شده است.

کتاب رکن سوم بازار (نیما آزادی)

هدف از نگارش این کتاب کنکاش در رموز فیبوناچی در دو بعد قیمت و زمان می باشد. دراین مجموعه با مثال‌های متعدد سعی شده ارتباط نظم حاکم برجامعه را به نظم حاکم بر بازار بسط دهیم.
نویسنده کتاب: به جرات می‌توان گفت که قدرت عملکرد روش‌های معامله بر مبنای فیبوناچی در تمامی روش‌های تحلیل تکنیکی بی‌مانند است، شاید هر تحلیلی در بازارهای مالی به نوعی نیازمند ابزارهای فیبوناچی است.

کتاب واگرائی‌ها (نیما آزادی)

در این کتاب سعی شده به تحلیل‌گر یک دید جامع در خصوص تحلیل‌گری داده شود تا نگاه تحلیلی خلاصه به یک اتفاق ساده واگرایی نباشد بلکه در کنار بحث واگرایی حتماً حوزه قیمتی و زمانی نیز در نظر گرفته شود.
در کتاب واگرائی‌ها که تمرکزش بر روی مفهوم بسیار مهم واگرایی‌ها استوار است، سعی شده از تمام جنبه‌های با اهمیت به موضوع نگاه شود تا یک معامله‌گر به صرف دیدن یک واگرایی دنبال چرخش‌های بزرگ نباشد و هم چنین سعی شده با توضیحاتی که در خصوص مبانی مدیریت سرمایه داده شده، اهمیت موضوع ریسک سنجی در بازار پررنگ‌تر شود.

کتاب زندگی از راه دادوستد در بازارهای مالی (Trading for a living)

دکتر الکساندر الدر به واسطه تحصیل خود در رشته روانپزشکی و داشتن سال‌ها تجربه معامله‌گری و کار در بازارهای مالی، کتاب “زندگی از راه دادوستد در بازارهای مالی” را به رشته تحریر درآورده  است.

در این کتاب، مسائل روانی بازار را به طور کامل تشریح کرده است. الکساندر الدر نگاه متفاوتی نسبت به سایر کتاب‌های مشابه داشته و به تحلیل تکنیکال نیز از دریچه روانشناسی نگریسته است.

کتاب الگوهای شمعی ژاپنی (استیو نیسون، ترجمه کامیار فراهانی)

نمودارهای شمعی ژاپنی قدمتی فراتر از نمودارهای میله‌ای و حتی نمودارهای نقطه و رقم دارند. کار با این نمودارها، هیجان‌انگیز، نیروبخش و مفرح است. استفاده از این تکنیک‌ها شما در تحلیل بهتر بازار و کسب سود بیشتر یاری می‌کند. ابزارها و تکنیک‌های معرفی شده در این کتاب در هربازاری کارایی و تاثیر خود را حفظ می‌کند.
از تکنیک‌های نمودارهای شمعی می‌توان در نوسان‌گیری و سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت بهره برد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درمورد آموزش حرفه ایی نوسان گیری در بازار بورس وارد شوید.

با مطالعه این کتاب متوجه خواهید شد که شمع‌های ژاپنی چگونه دریچه‌ای تازه بر تحلیل تکنیکال گشوده‌ است.

کتاب الگوهای هارمونیک در بازارهای سرمایه (دکتر علی محمدی)

دکتر علی محمدی مولف چندین کتاب در حوزه بازار سرمایه است. کتاب حاضر از جامع‌ترین کتاب‌های الگوهای هارمونیک به شمار می‌رود که از ۴ بخش مجزا تشکیل شده و مولف در آن ضمن معرفی الگوهای شمعی، فیبوناچی و انواع آن و نکات برجسته معامله با آنها به معرفی الگوهای هارمونیک و انواع آن می‌پردازد.

مولف در این کتاب از جدیدترین منابع مربوطه و تجربیات تدریس و معاملات خود استفاده کرده است.

برای ثبت نام در دوره تحلیل تکنیکال مقدماتی کلیک نمایید:


نتیجه‌گیری

نمودارها به خودی‌خود جادو نمی‌کنند، بلکه این رفتار معامله‌گران و فعالان بازار است که در نمودارها منعکس می‌شود و یک تحلیلگر تکنیکال خبره، رفتار غالب را می‌خواند. پس حتی اگر تحلیل تکنیکال، روش اصلی شما برای انتخاب سهام و معامله‌گری نباشد، با یادگیری آن می‌توانید شناخت بیشتری از نحوه کارکرد و بازار و روانشناسی بازار بدست آورید.

افرادی که در تحلیل تکنیکال خبره شده‌اند، سال‌ها به یادگیری، تمرین، تحقیق و مطالعه پرداخته‌اند. بنابراین تنها یادگیری اصول و تئوری تحلیل تکنیکال کافی نیست و به نظر می‌رسد تجربه عملی در بازار برای موفقیت در تحلیل تکنیکال بسیار حیاتی باشد.

قصد یادگیری و پیشرفت در بورس را دارید؟

از صفر تا صد بورس را توسط بهترین اساتید آموزش ببینید. لطفاً برای کسب اطلاعات کامل‌تر، مشخصات خود را وارد نمایید تا با شما تماس بگیریم.

 

50 پاسخ به “آموزش و معرفی بهترین ابزار تحلیل تکنیکال”

  1. azamsh110@gmail.com گفت:

    از راهنمایی شما در خصوص با استفاده از نرم افزار آنلاین کارگزاری تشکر می کنم « اما درخواست اینجانب نسب نرم افزار در باشگاه بود در صورت امکان
    با تشکر

    ۰
  2. امیرحسین صانعی گفت:

    سلام در سامانه جدید کار با تکنیکال راهنمای کار در سایت قرار دهید

    ۰
  3. AG5766 گفت:

    سلام.ببخشید چرا امتیاز پیش بینی شتران در هفته پیش لحاظ نشده؟

    ۰
  4. AH4037 گفت:

    سلام
    امتیاز شتران هفته پیش برای من محاسبه نشده
    متشکرم

    ۰
  5. azamsh110@gmail.com گفت:

    با سلام استفاده از ابزار تحلیل تکنیکال را در صورت امکان در باشگاه فراهم نمایید
    با تشکر

    ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

عدد را وارد کنید:

1 2 3 6